Warszawa - Wtorek, 17.06.2025 / Imieniny: Laury, Alberta, Marcjana
Reklama

Strefa płatnego parkowania na Pradze-Północ i Woli

Dodano:

fot. Pixabay
fot. Pixabay
WARSZAWA. Rozbudowa metra zmienia diametralnie sytuację komunikacyjną na Woli i Pradze. Zarząd Dróg Miejskich przygotowuje się do tych zmian i analizuje objęcie strefą płatnego parkowania obszarów najbardziej narażonych na większy ruch.
 
Od kilku tygodni mieszkańcy mogą korzystać z trzech nowych stacji metra na Pradze i Targówku. Dobiega końca budowa trzech kolejnych na Woli. Uruchomienie nowych stacji to olbrzymie ułatwienie dla mieszkańców, ale przyczynia się również do większego deficytu miejsc parkingowych. Wielu kierowców z dalszych dzielnic korzysta bowiem z ulic w pobliżu stacji, aby zaparkować samochód i przesiąść się do metra. W ciasnej, śródmiejskiej zabudowie nie ma miejsca na garaże „parkuj i jedź” (te powstają dalej od centrum) a wąskie uliczki szybko zapełniają się pozostawionymi na cały dzień samochodami osób przesiadających się do metra, utrudniając znalezienie miejsca okolicznym mieszkańcom.
 
Dlatego Zarząd Dróg Miejskich analizuje objęcie strefą płatnego parkowania tych obszarów, które są narażone na największy deficyt miejsc postojowych. Na prawym brzegu Wisły są to tereny Nowej Pragi (między al. Solidarności a ul. 11 Listopada i Ratuszową) oraz Starej Pragi i Szmulek (od Targowej do al. Tysiąclecia i ul. Radzymińskiej), a także ulice w bezpośrednim sąsiedztwie ZOO. Na Woli, ze względu na sąsiedztwo istniejącej strefy płatnego parkowania i intensywny rozwój zabudowy poza jej granicami, do analizy wskazano obszar pomiędzy al. Prymasa Tysiąclecia a ul. Okopową i Towarową. Na obu obszarach już teraz występuje duże zainteresowanie miejscami parkingowymi, a postępujące przekształcenia tych obszarów powodują, że coraz więcej osób jest zainteresowanych dojazdem w te rejony samochodem np. do pracy.
 
Rozwiązaniem tego problemu może być wprowadzenie płatnego parkowania, aby ochronić te tereny przed nadmierną liczbą parkujących samochodów. Doświadczenia z istniejącej strefy potwierdzają, że wprowadzenie opłat zniechęca część kierowców do wjeżdżania do strefy, skłania również do krótszego postoju, zwiększając rotację i ułatwiając znalezienie wolnego miejsca. Mieszkańcy strefy mogą skorzystać z zakupu abonamentu, uprawniającego do darmowego postoju w pobliżu miejsca zamieszkania.
 
Konsultujemy z mieszkańcami
 
Analiza rozpoczęła się od policzenia miejsc postojowych na wszystkich drogach publicznych w badanych obszarach, a także pomiaru ile samochodów z nich korzysta w poszczególnych porach dnia. Na tej podstawie, wykonawca przygotowuje koncepcję wyznaczenia miejsc postojowych – jako że zgodnie z przepisami płatne miejsca postojowe powinny być wyznaczone. Tam gdzie to uzasadnione, rozważamy również zmiany w organizacji ruchu (np. wprowadzenie ruchu jednokierunkowego) i w zagospodarowaniu ulicy.
 
Konsultacje społeczne w obu dzielnicach rozpoczeły się 14 października. W tym czasie odbędzie się szereg spotkań z mieszkańcami. Każda z dzielnic została podzielona na mniejsze obszary, aby móc skoncentrować się na poszczególnych ulicach i zebrać opinie mieszkańców do proponowanych rozwiązań. Podczas spotkań będziemy koncentrować się na ulicach z danego podobszaru. Harmonogramy konsultacji na Pradze Północ oraz Woli dostępne są tutaj i tutaj. Uwagi do projektów będzie można zgłaszać mailowo na adres sppnpraga@zdm.waw.pl oraz sppnwola@zdm.waw.pl.
 
Strefa płatnego parkowania funkcjonuje na obecnym obszarze od 2013 r. O jej rozszerzenie apelowali do nas mieszkańcy (na Pradze wniosek w tej sprawie podpisało ponad 1000 osób), radni oraz władze Woli i Pragi-Północ. Ostateczna decyzja o rozszerzeniu SPPN należy do Rady m.st. Warszawy. Jeśli radni zdecydują się na rozszerzenie strefy, parkomaty na ulicach Woli i Pragi-Północ pojawią się w 2020 r.
Reklama

Pozostałe wiadomości z Warszawy

Warszawa

Miejski Szpital Specjalistyczny otwiera Centrum Porodów Naturalnych

WARSZAWA. To drugi tego typu oddział w stolicy, którego powstanie zostało zainspirowane rozwiązaniami funkcjonującymi w krajach europejskich.  

Warszawa

Nowe oblicze turystyki, czyli czym Chorwacja urzekła wymagających turystów?

Współczesna turystyka to już nie tylko szeroka oferta wyjazdów do odległych zakątków świata, tanie połączenia lotnicze oraz możliwość wybierania się w spontaniczną podróż. To również coraz lepsze warunki pobytu, o czym można...

Warszawa

Weekendowe otwarcia i zamknięcia ulic

 WARSZAWA. Lista najbliższych utrudnień komunikacyjnych w stolicy.

Warszawa

Jak mądrze zaplanować własny rozwój?

Rozwój osobisty jest ważną częścią naszego życia, zarówno zawodowego, jak i prywatnego. Doskonaląc własne umiejętności czy poszerzając posiadaną wiedzę, podnosimy poczucie własnej wartości i odczuwamy ogromną satysfakcję z podejmowanych działań.

Warszawa

Wiceprezydent stolicy mówił o gospodarce odpadami

WARSZAWA. Wszystkie miasta dotknięte są nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. 

Warszawa

Co warto zobaczyć w Tunezji?

Tunezja co roku pozostaje na szczycie wakacyjnej listy ulubionych kierunków Polaków. Nic dziwnego – zapewnia nam możliwość cieszenia się gorącym afrykańskim klimatem i egzotycznymi atrakcjami, a jednocześnie umożliwia korzystanie z europejskich udogodnień....

Warszawa

Mobilny Punkt Poradnictwa wrócił na ulice Warszawy

WARSZAWA. Po ulicach Warszawy, tak jak w zeszłym roku, jeździ Mobilny Punkt Poradnictwa.

Warszawa

Statystyki wypadków w stolicy

Po stolicy Rosji – Moskwie, jednej z największych metropolii świata – Stambule, oraz po Petersburgu Warszawa jest najbardziej zakorkowanym miastem w Europie. Dochodzi tu również do największej liczby wypadków w skali kraju.

Reklama