Warszawa - Wtorek, 17.06.2025 / Imieniny: Laury, Alberta, Marcjana
Reklama

Strefa płatnego parkowania na Pradze-Północ i Woli

Dodano:

fot. Pixabay
fot. Pixabay
WARSZAWA. Rozbudowa metra zmienia diametralnie sytuację komunikacyjną na Woli i Pradze. Zarząd Dróg Miejskich przygotowuje się do tych zmian i analizuje objęcie strefą płatnego parkowania obszarów najbardziej narażonych na większy ruch.
 
Od kilku tygodni mieszkańcy mogą korzystać z trzech nowych stacji metra na Pradze i Targówku. Dobiega końca budowa trzech kolejnych na Woli. Uruchomienie nowych stacji to olbrzymie ułatwienie dla mieszkańców, ale przyczynia się również do większego deficytu miejsc parkingowych. Wielu kierowców z dalszych dzielnic korzysta bowiem z ulic w pobliżu stacji, aby zaparkować samochód i przesiąść się do metra. W ciasnej, śródmiejskiej zabudowie nie ma miejsca na garaże „parkuj i jedź” (te powstają dalej od centrum) a wąskie uliczki szybko zapełniają się pozostawionymi na cały dzień samochodami osób przesiadających się do metra, utrudniając znalezienie miejsca okolicznym mieszkańcom.
 
Dlatego Zarząd Dróg Miejskich analizuje objęcie strefą płatnego parkowania tych obszarów, które są narażone na największy deficyt miejsc postojowych. Na prawym brzegu Wisły są to tereny Nowej Pragi (między al. Solidarności a ul. 11 Listopada i Ratuszową) oraz Starej Pragi i Szmulek (od Targowej do al. Tysiąclecia i ul. Radzymińskiej), a także ulice w bezpośrednim sąsiedztwie ZOO. Na Woli, ze względu na sąsiedztwo istniejącej strefy płatnego parkowania i intensywny rozwój zabudowy poza jej granicami, do analizy wskazano obszar pomiędzy al. Prymasa Tysiąclecia a ul. Okopową i Towarową. Na obu obszarach już teraz występuje duże zainteresowanie miejscami parkingowymi, a postępujące przekształcenia tych obszarów powodują, że coraz więcej osób jest zainteresowanych dojazdem w te rejony samochodem np. do pracy.
 
Rozwiązaniem tego problemu może być wprowadzenie płatnego parkowania, aby ochronić te tereny przed nadmierną liczbą parkujących samochodów. Doświadczenia z istniejącej strefy potwierdzają, że wprowadzenie opłat zniechęca część kierowców do wjeżdżania do strefy, skłania również do krótszego postoju, zwiększając rotację i ułatwiając znalezienie wolnego miejsca. Mieszkańcy strefy mogą skorzystać z zakupu abonamentu, uprawniającego do darmowego postoju w pobliżu miejsca zamieszkania.
 
Konsultujemy z mieszkańcami
 
Analiza rozpoczęła się od policzenia miejsc postojowych na wszystkich drogach publicznych w badanych obszarach, a także pomiaru ile samochodów z nich korzysta w poszczególnych porach dnia. Na tej podstawie, wykonawca przygotowuje koncepcję wyznaczenia miejsc postojowych – jako że zgodnie z przepisami płatne miejsca postojowe powinny być wyznaczone. Tam gdzie to uzasadnione, rozważamy również zmiany w organizacji ruchu (np. wprowadzenie ruchu jednokierunkowego) i w zagospodarowaniu ulicy.
 
Konsultacje społeczne w obu dzielnicach rozpoczeły się 14 października. W tym czasie odbędzie się szereg spotkań z mieszkańcami. Każda z dzielnic została podzielona na mniejsze obszary, aby móc skoncentrować się na poszczególnych ulicach i zebrać opinie mieszkańców do proponowanych rozwiązań. Podczas spotkań będziemy koncentrować się na ulicach z danego podobszaru. Harmonogramy konsultacji na Pradze Północ oraz Woli dostępne są tutaj i tutaj. Uwagi do projektów będzie można zgłaszać mailowo na adres sppnpraga@zdm.waw.pl oraz sppnwola@zdm.waw.pl.
 
Strefa płatnego parkowania funkcjonuje na obecnym obszarze od 2013 r. O jej rozszerzenie apelowali do nas mieszkańcy (na Pradze wniosek w tej sprawie podpisało ponad 1000 osób), radni oraz władze Woli i Pragi-Północ. Ostateczna decyzja o rozszerzeniu SPPN należy do Rady m.st. Warszawy. Jeśli radni zdecydują się na rozszerzenie strefy, parkomaty na ulicach Woli i Pragi-Północ pojawią się w 2020 r.
Reklama

Pozostałe wiadomości z Warszawy

Warszawa

Jakimi trasami będą jeździły autobusy po uruchomieniu metra na Woli?

WARSZAWA. Jakimi trasami będą jeździły autobusy po uruchomieniu trzech nowych stacji metra na Woli? Z jaką częstotliwością?

Warszawa

Jak korzystnie sfinansować zakup samochodu na firmę?

Kryzys gospodarczy wymusił na polskich przedsiębiorcach wdrożenie w życie zasad oszczędzania. Jak w myśl tej reguły zrealizować zakup samochodu na firmę? Czy lepiej będzie sfinansować go z własnych środków, z kredytu bankowego...

Warszawa

Endoskopowe operacje kręgosłupa szyjnego i piersiowego w Szpitalu Bielańskim

WARSZAWA. Szpital Bielańskie jest pierwszym szpitalem w Polsce, który wykonuje endoskopowe operacje kręgosłupa szyjnego i piersiowego.

Warszawa

Przekształcono 62 proc. warszawskich gruntów

WARSZAWA. Miasto wydaje przynajmniej jeden dokument dla każdej nieruchomości.

Warszawa

7 grudnia w Warszawie rozbłysną świąteczne iluminację

WARSZAWA. Na Krakowskim Przedmieściu, Starym Mieście i Podzamczu mieszkańców i turystów cieszyć będą piękne ozdoby świetlne oraz liczne atrakcje.

Warszawa

Senior w wielkim mieście: na jakie zagrożenia należy zwrócić uwagę?

Opieka nad seniorem nie jest zadaniem prostym. Ci, którzy mieszkają na terenach podmiejskich we własnych domach, mogą mówić o luksusie. Cóż jednak mają począć ci, którzy żyją w wielkim mieście? Mimo bliskości...

Warszawa

Trwa sadzenie drze w parkach, na skwerach i zieleńcach

WARSZAWA. Przy stołecznych drogach, w parkach i dzielnicowych skwerach pojawi się ponad 6650 drzew. 

Warszawa

Wygodny kalkulator taxi

Taksówka jest szybsza od transportu miejskiego, więc wolimy korzystać z usług taxi. Do tego jedzie się nią znacznie bezpieczniej i co najważniejsze wygodniej. Każdy człowiek ma takie właśnie wyznaczniki wyboru transportu. Do...

Reklama