Warszawa - Poniedziałek, 20.10.2025 / Imieniny: Ireny, Kleopatry, Witalisa
Reklama

Strefa płatnego parkowania na Pradze-Północ i Woli

Dodano:

fot. Pixabay
fot. Pixabay
WARSZAWA. Rozbudowa metra zmienia diametralnie sytuację komunikacyjną na Woli i Pradze. Zarząd Dróg Miejskich przygotowuje się do tych zmian i analizuje objęcie strefą płatnego parkowania obszarów najbardziej narażonych na większy ruch.
 
Od kilku tygodni mieszkańcy mogą korzystać z trzech nowych stacji metra na Pradze i Targówku. Dobiega końca budowa trzech kolejnych na Woli. Uruchomienie nowych stacji to olbrzymie ułatwienie dla mieszkańców, ale przyczynia się również do większego deficytu miejsc parkingowych. Wielu kierowców z dalszych dzielnic korzysta bowiem z ulic w pobliżu stacji, aby zaparkować samochód i przesiąść się do metra. W ciasnej, śródmiejskiej zabudowie nie ma miejsca na garaże „parkuj i jedź” (te powstają dalej od centrum) a wąskie uliczki szybko zapełniają się pozostawionymi na cały dzień samochodami osób przesiadających się do metra, utrudniając znalezienie miejsca okolicznym mieszkańcom.
 
Dlatego Zarząd Dróg Miejskich analizuje objęcie strefą płatnego parkowania tych obszarów, które są narażone na największy deficyt miejsc postojowych. Na prawym brzegu Wisły są to tereny Nowej Pragi (między al. Solidarności a ul. 11 Listopada i Ratuszową) oraz Starej Pragi i Szmulek (od Targowej do al. Tysiąclecia i ul. Radzymińskiej), a także ulice w bezpośrednim sąsiedztwie ZOO. Na Woli, ze względu na sąsiedztwo istniejącej strefy płatnego parkowania i intensywny rozwój zabudowy poza jej granicami, do analizy wskazano obszar pomiędzy al. Prymasa Tysiąclecia a ul. Okopową i Towarową. Na obu obszarach już teraz występuje duże zainteresowanie miejscami parkingowymi, a postępujące przekształcenia tych obszarów powodują, że coraz więcej osób jest zainteresowanych dojazdem w te rejony samochodem np. do pracy.
 
Rozwiązaniem tego problemu może być wprowadzenie płatnego parkowania, aby ochronić te tereny przed nadmierną liczbą parkujących samochodów. Doświadczenia z istniejącej strefy potwierdzają, że wprowadzenie opłat zniechęca część kierowców do wjeżdżania do strefy, skłania również do krótszego postoju, zwiększając rotację i ułatwiając znalezienie wolnego miejsca. Mieszkańcy strefy mogą skorzystać z zakupu abonamentu, uprawniającego do darmowego postoju w pobliżu miejsca zamieszkania.
 
Konsultujemy z mieszkańcami
 
Analiza rozpoczęła się od policzenia miejsc postojowych na wszystkich drogach publicznych w badanych obszarach, a także pomiaru ile samochodów z nich korzysta w poszczególnych porach dnia. Na tej podstawie, wykonawca przygotowuje koncepcję wyznaczenia miejsc postojowych – jako że zgodnie z przepisami płatne miejsca postojowe powinny być wyznaczone. Tam gdzie to uzasadnione, rozważamy również zmiany w organizacji ruchu (np. wprowadzenie ruchu jednokierunkowego) i w zagospodarowaniu ulicy.
 
Konsultacje społeczne w obu dzielnicach rozpoczeły się 14 października. W tym czasie odbędzie się szereg spotkań z mieszkańcami. Każda z dzielnic została podzielona na mniejsze obszary, aby móc skoncentrować się na poszczególnych ulicach i zebrać opinie mieszkańców do proponowanych rozwiązań. Podczas spotkań będziemy koncentrować się na ulicach z danego podobszaru. Harmonogramy konsultacji na Pradze Północ oraz Woli dostępne są tutaj i tutaj. Uwagi do projektów będzie można zgłaszać mailowo na adres sppnpraga@zdm.waw.pl oraz sppnwola@zdm.waw.pl.
 
Strefa płatnego parkowania funkcjonuje na obecnym obszarze od 2013 r. O jej rozszerzenie apelowali do nas mieszkańcy (na Pradze wniosek w tej sprawie podpisało ponad 1000 osób), radni oraz władze Woli i Pragi-Północ. Ostateczna decyzja o rozszerzeniu SPPN należy do Rady m.st. Warszawy. Jeśli radni zdecydują się na rozszerzenie strefy, parkomaty na ulicach Woli i Pragi-Północ pojawią się w 2020 r.
Reklama

Pozostałe wiadomości z Warszawy

Warszawa

Warszawa zakupiła 79 nowych autobusów elektrycznych

Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały umowę na 79 nowych elektrycznych pojazdów. Za niedługo po ulicach miasta będzie mogło jeździć prawie 400 autobusów niskoemisyjnych.

Warszawa

Duże zmiany na alei „Solidarności”, nowa ścieżka rowerowa, przemieszczone przystanki i zmiany w ruchu drogowym

Rozpoczęły się prace remontowe na alei Solidarności. Remont dróg rozpoczęto od skrzyżowania z ulicą Żelazną.

Warszawa

Pierwsza z dziewięciu mazowieckich obwodnic otwarta

Mieszkańcy Lipska mogą wreszcie odetchnąć – ruch tranzytowy z drogi krajowej nr 79 został wyprowadzony poza centrum. Kierowcy jadący trasą Warszawa–Sandomierz skorzystają z nowej, ponad 6-kilometrowej obwodnicy po zachodniej stronie miasta.

Warszawa

W Wesołej powstanie nowa trasa rowerowa

Otwarto oferty w przetargu na przygotowanie dokumentacji projektowej dla trasy rowerowej na ulicach Niemcewicza i Wspólnej w Wesołej. Zadaniem wykonawcy będzie również przygotowanie koncepcji dla dalszego odcinka ul. Wspólnej. Razem z projektowaną...

Warszawa

Trwa budowa nowych stacji metra na Bemowie

Na budowie linii metra M2 na Bemowie coraz wyraźniej widać zarys przyszłych stacji. Na Lazurowej trwają prace przy wznoszeniu ścian pomieszczeń technicznych oraz układaniu podłóg. Równolegle, na stacji Chrzanów prowadzone są roboty...

Warszawa

Komunikacja miejska w okresie Bożego Ciała

W związku z uroczystością Bożego Ciała oraz długim weekendem czerwcowym, warszawski transport publiczny będzie funkcjonował według zmienionego rozkładu. W czwartek (19.06) będzie obowiązywał rozkład świąteczny, natomiast w piątek sobotni. Szczegóły poniżej. Czwartek...

Warszawa

Będzie nowa nawierzchnia na warszawskim odcinku S8

- W trzecim tygodniu czerwca zaplanowaliśmy wykonanie remontu nawierzchni na 2-kilometrowym odcinku trasy S8 – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W celu zminimalizowania utrudnień, prace będą prowadzone w godzinach nocnych.

Reklama