Warszawa - Wtorek, 17.06.2025 / Imieniny: Laury, Alberta, Marcjana
Reklama

Strefa płatnego parkowania na Pradze-Północ i Woli

Dodano:

fot. Pixabay
fot. Pixabay
WARSZAWA. Rozbudowa metra zmienia diametralnie sytuację komunikacyjną na Woli i Pradze. Zarząd Dróg Miejskich przygotowuje się do tych zmian i analizuje objęcie strefą płatnego parkowania obszarów najbardziej narażonych na większy ruch.
 
Od kilku tygodni mieszkańcy mogą korzystać z trzech nowych stacji metra na Pradze i Targówku. Dobiega końca budowa trzech kolejnych na Woli. Uruchomienie nowych stacji to olbrzymie ułatwienie dla mieszkańców, ale przyczynia się również do większego deficytu miejsc parkingowych. Wielu kierowców z dalszych dzielnic korzysta bowiem z ulic w pobliżu stacji, aby zaparkować samochód i przesiąść się do metra. W ciasnej, śródmiejskiej zabudowie nie ma miejsca na garaże „parkuj i jedź” (te powstają dalej od centrum) a wąskie uliczki szybko zapełniają się pozostawionymi na cały dzień samochodami osób przesiadających się do metra, utrudniając znalezienie miejsca okolicznym mieszkańcom.
 
Dlatego Zarząd Dróg Miejskich analizuje objęcie strefą płatnego parkowania tych obszarów, które są narażone na największy deficyt miejsc postojowych. Na prawym brzegu Wisły są to tereny Nowej Pragi (między al. Solidarności a ul. 11 Listopada i Ratuszową) oraz Starej Pragi i Szmulek (od Targowej do al. Tysiąclecia i ul. Radzymińskiej), a także ulice w bezpośrednim sąsiedztwie ZOO. Na Woli, ze względu na sąsiedztwo istniejącej strefy płatnego parkowania i intensywny rozwój zabudowy poza jej granicami, do analizy wskazano obszar pomiędzy al. Prymasa Tysiąclecia a ul. Okopową i Towarową. Na obu obszarach już teraz występuje duże zainteresowanie miejscami parkingowymi, a postępujące przekształcenia tych obszarów powodują, że coraz więcej osób jest zainteresowanych dojazdem w te rejony samochodem np. do pracy.
 
Rozwiązaniem tego problemu może być wprowadzenie płatnego parkowania, aby ochronić te tereny przed nadmierną liczbą parkujących samochodów. Doświadczenia z istniejącej strefy potwierdzają, że wprowadzenie opłat zniechęca część kierowców do wjeżdżania do strefy, skłania również do krótszego postoju, zwiększając rotację i ułatwiając znalezienie wolnego miejsca. Mieszkańcy strefy mogą skorzystać z zakupu abonamentu, uprawniającego do darmowego postoju w pobliżu miejsca zamieszkania.
 
Konsultujemy z mieszkańcami
 
Analiza rozpoczęła się od policzenia miejsc postojowych na wszystkich drogach publicznych w badanych obszarach, a także pomiaru ile samochodów z nich korzysta w poszczególnych porach dnia. Na tej podstawie, wykonawca przygotowuje koncepcję wyznaczenia miejsc postojowych – jako że zgodnie z przepisami płatne miejsca postojowe powinny być wyznaczone. Tam gdzie to uzasadnione, rozważamy również zmiany w organizacji ruchu (np. wprowadzenie ruchu jednokierunkowego) i w zagospodarowaniu ulicy.
 
Konsultacje społeczne w obu dzielnicach rozpoczeły się 14 października. W tym czasie odbędzie się szereg spotkań z mieszkańcami. Każda z dzielnic została podzielona na mniejsze obszary, aby móc skoncentrować się na poszczególnych ulicach i zebrać opinie mieszkańców do proponowanych rozwiązań. Podczas spotkań będziemy koncentrować się na ulicach z danego podobszaru. Harmonogramy konsultacji na Pradze Północ oraz Woli dostępne są tutaj i tutaj. Uwagi do projektów będzie można zgłaszać mailowo na adres sppnpraga@zdm.waw.pl oraz sppnwola@zdm.waw.pl.
 
Strefa płatnego parkowania funkcjonuje na obecnym obszarze od 2013 r. O jej rozszerzenie apelowali do nas mieszkańcy (na Pradze wniosek w tej sprawie podpisało ponad 1000 osób), radni oraz władze Woli i Pragi-Północ. Ostateczna decyzja o rozszerzeniu SPPN należy do Rady m.st. Warszawy. Jeśli radni zdecydują się na rozszerzenie strefy, parkomaty na ulicach Woli i Pragi-Północ pojawią się w 2020 r.
Reklama

Pozostałe wiadomości z Warszawy

Warszawa

Nowe zasady segregacji odpadów

WARSZAWA. Teraz mieszkańcy segregują odpady do pięciu pojemników: papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne, bio oraz zmieszane.

Warszawa

Zysk na podręcznikach

Z roku na rok spada popularność książek wydawanych w tradycyjnej formie. Dlatego też dla wielu wydawnictw, zwłaszcza niszowych, jedyną szansą na przetrwanie w trudnych czasach może być nie specjalizacja czy postawienie na...

Warszawa

Orszak Trzech Króli wyruszy z placu Zamkowego

WARSZAWA.  Pierwsza procesja wyruszy z placu Zamkowego ok. godz. 12.00 i przejdzie Krakowskim Przedmieściem oraz ul. Królewską na pl. marsz. J. Piłsudskiego.

Warszawa

Loty w tunelu aerodynamicznym – teraz dla każdego!

Skok ze spadochronem to niezapomniane emocje, szczególnie podczas fazy swobodnego spadania przed otwarciem spadochronu. Jednak skok nie jest jedyną okazją do tego, aby poczuć adrenalinę. Można również skorzystać z tańszej alternatywy, a...

Warszawa

Warszawa pomaga zwierzakom przetrwać zimę

WARSZAWA. Urząd Miasta Warszawa zachęca warszawianki i warszawiaków do pomocy kotom żyjącym na wolności i ptakom w przetrwaniu zimy.

Warszawa

Ulubione zajęcia seniorów

Krzyżówka, nordic walking, wyjście do kawiarni, objazdowa wycieczka, łowienie ryb… – osoby w wieku 50+ coraz chętniej korzystają z różnych propozycji spędzania wolnego czasu, które pozytywnie wpływają na ich psychikę i kondycję...

Warszawa

Nowe stawki za odbiór odpadów

WARSZAWA. Jeszcze w 2016 r. gospodarka odpadami kosztowała Warszawę 323 mln zł, teraz trzykrotnie więcej – stolica będzie musiała wydać 925 mln zł w 2020 r.

Warszawa

Kremacja ciała – jak ją zorganizować i komu zlecić?

Kremacja jeszcze nie wyparła tradycyjnego pochówku, ale jest coraz powszechniej stosowaną praktyką. Można ją przeprowadzić tylko w określonych warunkach, jak zatem zacząć rozwiązywać związane z nią kwestie organizacyjne?

Reklama