Warszawa - Wtorek, 17.06.2025 / Imieniny: Laury, Alberta, Marcjana
Reklama

Będzie można przejść z ronda Dmowskiego przez Aleje Jerozolimskie i Marszałkowską bez schodzenia do podziemi

Dodano:

fot. Urząd Miasta Warszawa
fot. Urząd Miasta Warszawa
WARSZAWA. Na rondzie R. Dmowskiego będzie można przejść przez Aleje Jerozolimskie i Marszałkowską bez schodzenia do podziemi. Naziemne przejścia dla pieszych ułatwią też dojście do przystanków tramwajowych, a przejazdy rowerowe pomogą cyklistom przejechać przez to skrzyżowanie.
 
Dziś na rondzie R. Dmowskiego są tylko przejścia podziemne - kiedyś symbol nowoczesności, dziś zmora pieszych, osób starszych, rodziców z wózkami, osób o ograniczonej mobilności, pasażerów komunikacji miejskiej. Dlatego władze miasta zdecydowały, że będą tu także przejścia naziemne. – Naziemne przejścia zrobimy tak, aby uniknąć kosztownych i dużych przebudów – mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy. – W ten sposób to miejsce stanie się przyjaźniejsze dla mieszkańców już w przyszłym roku. W perspektywie kilku lat planujemy natomiast kompleksową przemianę ulicy Marszałkowskiej i Alej Jerozolimskich.      
 
Czytelniejsza organizacja ruchu
 
Przygotowanie koncepcji przejść poprzedziły badania ruchu. Badacze policzyli nie tylko liczbę samochodów przejeżdżających przez rondo (było aż 30 punktów pomiarowych) ale również pieszych i rowerzystów, w tym także rowerzystów przeprowadzających rowery przejściami podziemnymi. I tak, np. w godzinach szczytu porannego przez rondo przejeżdża ponad 7 tys. samochodów na godzinę a popołudniowego ok. 6,6 tys. Imponujące są liczby mówiące o ruchu pieszych – rano przechodzi tamtędy ponad 14 tys. osób na godzinę, a po południu prawie 22 tys. – to tyle, ilu mieszkańców jest w dzielnicy Wesoła. Projektanci zrobili także rozeznanie w planach instalacji podziemnych, własności gruntów itp.
 
Koncepcja zakłada, że przy rondzie R. Dmowskiego będą cztery przejścia naziemne:
 
przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, za ul. Widok. Zaplanowany jest tu także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok (z kontraruchem rowerowym) oraz rowerowe połączenie do ul. Poznańskiej. Konieczna przebudowa to przesunięcie zewnętrznych krawędzi jezdni do osi ul. Marszałkowskiej poprzez zwężenie nadmiernie szerokiego pasa autobusowego. Efektem będzie także czytelniejszy układ pasów ruchu.
przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej. Rowerzyści będą mogli tu przejechać przez ul. Marszałkowską wzdłuż ul. Nowogrodzkiej (z kontraruchem rowerowym). Potrzebna będzie zmiana organizacji ruchu od skrzyżowania z ul. Żurawią – skrócenie wydzielonych pasów do skrętów.   
przez Aleje Jerozolimskie, po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej. Projektanci nie wrysowali tam przejazdu rowerowego bo nie łączyłby się on  siecią dróg rowerowych (ale zostawiają tam rezerwę terenu na przyszłość). Tu konieczna będzie korekta pasa do skrętu w lewo (wschód-południe) oraz skrócenie zatoki autobusowej.
przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie na wysokości ul. Poznańskiej. Jest tu także przejazd rowerowy i droga rowerowa łącząca ul. Poznańską (z kontraruchem rowerowym) z Widok. Tu do wykonania będzie więcej – trzeba przesunąć krawędzie obydwu jezdni: tej w kierunku Ochoty na północ (skutkiem będzie także wyprostowanie zatoki autobusowej i uporządkowanie pasów ruchu), a w stronę Pragi na południe.
 
Przejścia z azylami
 
Wszystkie przejścia będą miały szerokość ok. 8 m i azyle pomiędzy jezdniami. Do każdego z nich przedłużone zostaną przystanki tramwajowe (wszystkie będą miały po ok. 66 m czyli tyle ile potrzebują dwa tramwaje), a wejście na nie ułatwią pasażerom łagodne rampy. Oczywiście przy przejściach będzie sygnalizacja świetlna podłączona do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem a czas „zielonego” będzie na tyle długi aby piesi mogli przejść przez obydwie jezdnie bez zatrzymywania się. Zdaniem projektantów nowe przejścia nie pogorszą ruchu tramwajów (pozostanie priorytet) ani samochodów bo ZSZR będzie odpowiednio sterował programami sygnalizacji świetlnej na dłuższych odcinkach ulic. Szerokość ani liczba pasów ruchu nie zmienią się. Ponadto prognozy mówią, że do 2020 r. zmniejszy się liczba samochodów przejeżdżających przez rondo o ok. 12 proc. 
 
Kolejnym krokiem będzie teraz zamówienie potrzebnej dokumentacji a następnie przebudowa w terenie. Prace projektowe rozpoczną się w tym roku, a przejścia będą gotowe w 2019 r. 
Reklama

Pozostałe wiadomości z Warszawy

Warszawa

Od 18 maja otwarte stołeczne żłobki i przedszkola

  Miasto otworzyło żłobki i przedszkola. Dla zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom, rodzicom i personelowi wprowadzono stosowne procedury i instrukcje. 

Warszawa

Hotel blisko lotniska - na co warto zwrócić uwagę!

Przyjeżdżając do obcego miasta na kilka dni lub lecąc na spotkanie biznesowe, warto wcześniej zarezerwować odpowiedni nocleg. Dobrym rozwiązaniem może być hotel zlokalizowany niedaleko lotniska. Likwidujemy w ten sposób problem dojazdu do...

Warszawa

Tusze do drukarki.. a cena

Nie wygląd, czy jakość wydruku jest czynnikiem decydującym o popularności danego modelu drukarki. To wydajność i ekonomiczne tusze są głównym elementem wpływającym na wysoką sprzedaż urządzenia i produkcję wielu zamienników. Cena tonerów...

Warszawa

W lesie pod Mińskiem Mazowieckim odkryto niewybuchy z czasów II wojny światowej

  Na niewybuchy natrafili członkowie stowarzyszenia pasjonatów historii, którzy prowadzili poszukiwania innych militariów wojennych. Odnalezione pociski trafią na poligon, gdzie zostaną zneutralizowane.

Warszawa

Gdzie produkowane jest euro?

Prawo do emisji banknotów euro posiada Europejski Bank Centralny (koordynujący wielkość emisji w poszczególnych krajach), jak i krajowe banki centralne państw strefy euro.

Warszawa

Koronawirus. 1792 przypadki zakażenia w woj. mazowieckim [15.04.2020r.]

  Zgodnie z najnowszymi danymi przekazanymi przez Ministerstwo Zdrowia, w województwie mazowieckim jest już 1792 potwierdzone przypadki zakażenia koronawirusem.

Warszawa

Preply zaprasza na korepetycje z matmy w Warszawie

Matematyka nie musi być trudna a tym bardziej nudna. Dzięki Preply możesz odkryć matematykę jakiej nie znałeś dotąd. Klucze do sukcesu w nauce najczęściej jest zrozumienie i zainteresowanie się praktycznym zastosowaniem poszczególnych...

Warszawa

Skoki spadochronowe niedaleko Warszawy – gdzie skoczyć i ile to kosztuje?

Skoki w tandemie są coraz bardziej popularne. Jeżeli również masz ochotę na zobaczenie świata z niezwykłej perspektywy, w takim przypadku możesz zrobić to bez żadnego wcześniejszego przygotowania. Jak skacze się w tandemie...

Reklama