Warszawa - Wtorek, 17.06.2025 / Imieniny: Laury, Alberta, Marcjana
Reklama

Będzie można przejść z ronda Dmowskiego przez Aleje Jerozolimskie i Marszałkowską bez schodzenia do podziemi

Dodano:

fot. Urząd Miasta Warszawa
fot. Urząd Miasta Warszawa
WARSZAWA. Na rondzie R. Dmowskiego będzie można przejść przez Aleje Jerozolimskie i Marszałkowską bez schodzenia do podziemi. Naziemne przejścia dla pieszych ułatwią też dojście do przystanków tramwajowych, a przejazdy rowerowe pomogą cyklistom przejechać przez to skrzyżowanie.
 
Dziś na rondzie R. Dmowskiego są tylko przejścia podziemne - kiedyś symbol nowoczesności, dziś zmora pieszych, osób starszych, rodziców z wózkami, osób o ograniczonej mobilności, pasażerów komunikacji miejskiej. Dlatego władze miasta zdecydowały, że będą tu także przejścia naziemne. – Naziemne przejścia zrobimy tak, aby uniknąć kosztownych i dużych przebudów – mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy. – W ten sposób to miejsce stanie się przyjaźniejsze dla mieszkańców już w przyszłym roku. W perspektywie kilku lat planujemy natomiast kompleksową przemianę ulicy Marszałkowskiej i Alej Jerozolimskich.      
 
Czytelniejsza organizacja ruchu
 
Przygotowanie koncepcji przejść poprzedziły badania ruchu. Badacze policzyli nie tylko liczbę samochodów przejeżdżających przez rondo (było aż 30 punktów pomiarowych) ale również pieszych i rowerzystów, w tym także rowerzystów przeprowadzających rowery przejściami podziemnymi. I tak, np. w godzinach szczytu porannego przez rondo przejeżdża ponad 7 tys. samochodów na godzinę a popołudniowego ok. 6,6 tys. Imponujące są liczby mówiące o ruchu pieszych – rano przechodzi tamtędy ponad 14 tys. osób na godzinę, a po południu prawie 22 tys. – to tyle, ilu mieszkańców jest w dzielnicy Wesoła. Projektanci zrobili także rozeznanie w planach instalacji podziemnych, własności gruntów itp.
 
Koncepcja zakłada, że przy rondzie R. Dmowskiego będą cztery przejścia naziemne:
 
przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, za ul. Widok. Zaplanowany jest tu także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok (z kontraruchem rowerowym) oraz rowerowe połączenie do ul. Poznańskiej. Konieczna przebudowa to przesunięcie zewnętrznych krawędzi jezdni do osi ul. Marszałkowskiej poprzez zwężenie nadmiernie szerokiego pasa autobusowego. Efektem będzie także czytelniejszy układ pasów ruchu.
przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej. Rowerzyści będą mogli tu przejechać przez ul. Marszałkowską wzdłuż ul. Nowogrodzkiej (z kontraruchem rowerowym). Potrzebna będzie zmiana organizacji ruchu od skrzyżowania z ul. Żurawią – skrócenie wydzielonych pasów do skrętów.   
przez Aleje Jerozolimskie, po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej. Projektanci nie wrysowali tam przejazdu rowerowego bo nie łączyłby się on  siecią dróg rowerowych (ale zostawiają tam rezerwę terenu na przyszłość). Tu konieczna będzie korekta pasa do skrętu w lewo (wschód-południe) oraz skrócenie zatoki autobusowej.
przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie na wysokości ul. Poznańskiej. Jest tu także przejazd rowerowy i droga rowerowa łącząca ul. Poznańską (z kontraruchem rowerowym) z Widok. Tu do wykonania będzie więcej – trzeba przesunąć krawędzie obydwu jezdni: tej w kierunku Ochoty na północ (skutkiem będzie także wyprostowanie zatoki autobusowej i uporządkowanie pasów ruchu), a w stronę Pragi na południe.
 
Przejścia z azylami
 
Wszystkie przejścia będą miały szerokość ok. 8 m i azyle pomiędzy jezdniami. Do każdego z nich przedłużone zostaną przystanki tramwajowe (wszystkie będą miały po ok. 66 m czyli tyle ile potrzebują dwa tramwaje), a wejście na nie ułatwią pasażerom łagodne rampy. Oczywiście przy przejściach będzie sygnalizacja świetlna podłączona do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem a czas „zielonego” będzie na tyle długi aby piesi mogli przejść przez obydwie jezdnie bez zatrzymywania się. Zdaniem projektantów nowe przejścia nie pogorszą ruchu tramwajów (pozostanie priorytet) ani samochodów bo ZSZR będzie odpowiednio sterował programami sygnalizacji świetlnej na dłuższych odcinkach ulic. Szerokość ani liczba pasów ruchu nie zmienią się. Ponadto prognozy mówią, że do 2020 r. zmniejszy się liczba samochodów przejeżdżających przez rondo o ok. 12 proc. 
 
Kolejnym krokiem będzie teraz zamówienie potrzebnej dokumentacji a następnie przebudowa w terenie. Prace projektowe rozpoczną się w tym roku, a przejścia będą gotowe w 2019 r. 
Reklama

Pozostałe wiadomości z Warszawy

Warszawa

Skoki spadochronowe niedaleko Warszawy – gdzie skoczyć i ile to kosztuje?

Skoki w tandemie są coraz bardziej popularne. Jeżeli również masz ochotę na zobaczenie świata z niezwykłej perspektywy, w takim przypadku możesz zrobić to bez żadnego wcześniejszego przygotowania. Jak skacze się w tandemie...

Warszawa

Koronawirus. 175 przypadków zakażenia w woj. mazowieckim [23.03.2020r.]

  Zgodnie z najnowszymi danymi przekazanymi przez Ministerstwo Zdrowia, w województwie mazowieckim jest już 175 potwierdzonych przypadków zakażenia koronawirusem.

Warszawa

Atrakcyjność stołecznych nieruchomości

Bardzo dynamiczny na przestrzeni ostatnich lat rozwój Warszawy idzie w parze z jej rosnącą popularnością na międzynarodowym rynku nieruchomości. Nawet centrale znaczących firm z branży SSC/BPO z dalekiego Wietnamu czy Indii osiedlają...

Warszawa

Koronawirus - co musisz wiedzieć?

 Nowy koronawirus SARS-Cov-2 wywołuje chorobę o nazwie COVID-19. Choroba objawia się najczęściej gorączką, kaszlem, dusznościami, bólami mięśni, zmęczeniem.

Warszawa

Dlaczego warto wybrać się do escape room?

Jedną z popularniejszych form spędzania czasu wolnego stała się zabawa w escape room. To atrakcja, do której warto wybrać się zarówno w gronie znajomych, rodziny czy kolegów i koleżanek z pracy, ale...

Warszawa

Co po maturze?

Tegoroczni maturzyści uczą się już intensywnie do matury. Jednak dla większości z nich to tylko preludium do poważniejszych rozmyślań – co dalej z ich przyszłością? Do tej pory wybory, nawet jeśli były...

Warszawa

Warszawski Transport Publiczny kursuje jak w sobotę

Od poniedziałku, 23 marca, pojazdy Warszawskiego Transportu Publicznego, z wyjątkiem pociągów SKM, kursują według sobotnich rozkładów jazdy.

Warszawa

Poznaj Preply Warszawiaku i naucz się angielskiego!

 Jeśli jeszcze nie znasz języka angielskiego czas się zacząć uczyć, bowiem język angielski pożyteczny może okazać się nie tylko w życiu zawodowym, czy w podróży zagranicznej ale i do rozbudowywania kontaktów towarzyskich,...

Reklama