Warszawa - Piątek, 04.07.2025 / Imieniny: Malwiny, Izabeli, Aureliana
Reklama

Będzie można przejść z ronda Dmowskiego przez Aleje Jerozolimskie i Marszałkowską bez schodzenia do podziemi

Dodano:

fot. Urząd Miasta Warszawa
fot. Urząd Miasta Warszawa
WARSZAWA. Na rondzie R. Dmowskiego będzie można przejść przez Aleje Jerozolimskie i Marszałkowską bez schodzenia do podziemi. Naziemne przejścia dla pieszych ułatwią też dojście do przystanków tramwajowych, a przejazdy rowerowe pomogą cyklistom przejechać przez to skrzyżowanie.
 
Dziś na rondzie R. Dmowskiego są tylko przejścia podziemne - kiedyś symbol nowoczesności, dziś zmora pieszych, osób starszych, rodziców z wózkami, osób o ograniczonej mobilności, pasażerów komunikacji miejskiej. Dlatego władze miasta zdecydowały, że będą tu także przejścia naziemne. – Naziemne przejścia zrobimy tak, aby uniknąć kosztownych i dużych przebudów – mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy. – W ten sposób to miejsce stanie się przyjaźniejsze dla mieszkańców już w przyszłym roku. W perspektywie kilku lat planujemy natomiast kompleksową przemianę ulicy Marszałkowskiej i Alej Jerozolimskich.      
 
Czytelniejsza organizacja ruchu
 
Przygotowanie koncepcji przejść poprzedziły badania ruchu. Badacze policzyli nie tylko liczbę samochodów przejeżdżających przez rondo (było aż 30 punktów pomiarowych) ale również pieszych i rowerzystów, w tym także rowerzystów przeprowadzających rowery przejściami podziemnymi. I tak, np. w godzinach szczytu porannego przez rondo przejeżdża ponad 7 tys. samochodów na godzinę a popołudniowego ok. 6,6 tys. Imponujące są liczby mówiące o ruchu pieszych – rano przechodzi tamtędy ponad 14 tys. osób na godzinę, a po południu prawie 22 tys. – to tyle, ilu mieszkańców jest w dzielnicy Wesoła. Projektanci zrobili także rozeznanie w planach instalacji podziemnych, własności gruntów itp.
 
Koncepcja zakłada, że przy rondzie R. Dmowskiego będą cztery przejścia naziemne:
 
przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, za ul. Widok. Zaplanowany jest tu także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok (z kontraruchem rowerowym) oraz rowerowe połączenie do ul. Poznańskiej. Konieczna przebudowa to przesunięcie zewnętrznych krawędzi jezdni do osi ul. Marszałkowskiej poprzez zwężenie nadmiernie szerokiego pasa autobusowego. Efektem będzie także czytelniejszy układ pasów ruchu.
przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej. Rowerzyści będą mogli tu przejechać przez ul. Marszałkowską wzdłuż ul. Nowogrodzkiej (z kontraruchem rowerowym). Potrzebna będzie zmiana organizacji ruchu od skrzyżowania z ul. Żurawią – skrócenie wydzielonych pasów do skrętów.   
przez Aleje Jerozolimskie, po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej. Projektanci nie wrysowali tam przejazdu rowerowego bo nie łączyłby się on  siecią dróg rowerowych (ale zostawiają tam rezerwę terenu na przyszłość). Tu konieczna będzie korekta pasa do skrętu w lewo (wschód-południe) oraz skrócenie zatoki autobusowej.
przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie na wysokości ul. Poznańskiej. Jest tu także przejazd rowerowy i droga rowerowa łącząca ul. Poznańską (z kontraruchem rowerowym) z Widok. Tu do wykonania będzie więcej – trzeba przesunąć krawędzie obydwu jezdni: tej w kierunku Ochoty na północ (skutkiem będzie także wyprostowanie zatoki autobusowej i uporządkowanie pasów ruchu), a w stronę Pragi na południe.
 
Przejścia z azylami
 
Wszystkie przejścia będą miały szerokość ok. 8 m i azyle pomiędzy jezdniami. Do każdego z nich przedłużone zostaną przystanki tramwajowe (wszystkie będą miały po ok. 66 m czyli tyle ile potrzebują dwa tramwaje), a wejście na nie ułatwią pasażerom łagodne rampy. Oczywiście przy przejściach będzie sygnalizacja świetlna podłączona do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem a czas „zielonego” będzie na tyle długi aby piesi mogli przejść przez obydwie jezdnie bez zatrzymywania się. Zdaniem projektantów nowe przejścia nie pogorszą ruchu tramwajów (pozostanie priorytet) ani samochodów bo ZSZR będzie odpowiednio sterował programami sygnalizacji świetlnej na dłuższych odcinkach ulic. Szerokość ani liczba pasów ruchu nie zmienią się. Ponadto prognozy mówią, że do 2020 r. zmniejszy się liczba samochodów przejeżdżających przez rondo o ok. 12 proc. 
 
Kolejnym krokiem będzie teraz zamówienie potrzebnej dokumentacji a następnie przebudowa w terenie. Prace projektowe rozpoczną się w tym roku, a przejścia będą gotowe w 2019 r. 
Reklama

Pozostałe wiadomości z Warszawy

Warszawa

Komunikacja miejska w okresie Bożego Ciała

W związku z uroczystością Bożego Ciała oraz długim weekendem czerwcowym, warszawski transport publiczny będzie funkcjonował według zmienionego rozkładu. W czwartek (19.06) będzie obowiązywał rozkład świąteczny, natomiast w piątek sobotni. Szczegóły poniżej. Czwartek...

Warszawa

Będzie nowa nawierzchnia na warszawskim odcinku S8

- W trzecim tygodniu czerwca zaplanowaliśmy wykonanie remontu nawierzchni na 2-kilometrowym odcinku trasy S8 – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W celu zminimalizowania utrudnień, prace będą prowadzone w godzinach nocnych.

Warszawa

W warszawskim ZOO powstanie nowy pawilon dla pingwinów

Podpisano umowę na budowę nowego pawilonu dla pingwinów przylądkowych w Miejskim Ogrodzie Zoologicznym w Warszawie. Obiekt ma być gotowy w przyszłym roku.

Warszawa

45-latek postrzelony z łuku w białołęckim parku

45-letni mężczyzna trafił do szpitala, po tym jak został przypadkiem postrzelony strzałą z łuku. W sprawie zatrzymano 34-letniego obywatela Białorusi, który był sprawcą postrzelenia.

Warszawa

Rusza budowa nowej siedziby TR Warszawa. Umowa podpisana

Firma WARBUD zajmie się realizacją pierwszego etapu budowy TR Warszawa. Umowa z wykonawcą została już podpisana. Teatr powstanie obok Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Inwestycja finansowana jest z budżetu m.st. Warszawy.

Warszawa

Zostało już tylko kilka dni na głosowanie w budżecie obywatelskim

Głosować można do niedzieli – wystarczy mieszkać w Warszawie, nie trzeba być zameldowanym. W głosowaniu mogą brać udział dzieci, młodzież i dorośli.

Warszawa

Pierwszy testowy tramwaj dojechał na Stegny. Kiedy otwarcie nowej trasy?

Udało się przeprowadzić pierwsze testowe przejazdy tramwajów na Stegnach. Jako pierwszy do pętli dojechał tramwaj pomiarowy, a następnie tramwaje liniowe typu Hyundai, które już niedługo będą wozić pasażerów na tej trasie.

Warszawa

Skwer Gwary Warszawskiej przechodzi metamorfozę

Trwają zaawansowane prace na wolskim skwerze. Po modernizacji stanie się on miejscem sąsiedzkich spotkań, sportu i wydarzeń kulturalnych.

Reklama