Warszawa - Sobota, 30.08.2025 / Imieniny: Szczęsnego, Róży, Gaudencji
Reklama

Będzie można przejść z ronda Dmowskiego przez Aleje Jerozolimskie i Marszałkowską bez schodzenia do podziemi

Dodano:

fot. Urząd Miasta Warszawa
fot. Urząd Miasta Warszawa
WARSZAWA. Na rondzie R. Dmowskiego będzie można przejść przez Aleje Jerozolimskie i Marszałkowską bez schodzenia do podziemi. Naziemne przejścia dla pieszych ułatwią też dojście do przystanków tramwajowych, a przejazdy rowerowe pomogą cyklistom przejechać przez to skrzyżowanie.
 
Dziś na rondzie R. Dmowskiego są tylko przejścia podziemne - kiedyś symbol nowoczesności, dziś zmora pieszych, osób starszych, rodziców z wózkami, osób o ograniczonej mobilności, pasażerów komunikacji miejskiej. Dlatego władze miasta zdecydowały, że będą tu także przejścia naziemne. – Naziemne przejścia zrobimy tak, aby uniknąć kosztownych i dużych przebudów – mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy. – W ten sposób to miejsce stanie się przyjaźniejsze dla mieszkańców już w przyszłym roku. W perspektywie kilku lat planujemy natomiast kompleksową przemianę ulicy Marszałkowskiej i Alej Jerozolimskich.      
 
Czytelniejsza organizacja ruchu
 
Przygotowanie koncepcji przejść poprzedziły badania ruchu. Badacze policzyli nie tylko liczbę samochodów przejeżdżających przez rondo (było aż 30 punktów pomiarowych) ale również pieszych i rowerzystów, w tym także rowerzystów przeprowadzających rowery przejściami podziemnymi. I tak, np. w godzinach szczytu porannego przez rondo przejeżdża ponad 7 tys. samochodów na godzinę a popołudniowego ok. 6,6 tys. Imponujące są liczby mówiące o ruchu pieszych – rano przechodzi tamtędy ponad 14 tys. osób na godzinę, a po południu prawie 22 tys. – to tyle, ilu mieszkańców jest w dzielnicy Wesoła. Projektanci zrobili także rozeznanie w planach instalacji podziemnych, własności gruntów itp.
 
Koncepcja zakłada, że przy rondzie R. Dmowskiego będą cztery przejścia naziemne:
 
przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, za ul. Widok. Zaplanowany jest tu także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok (z kontraruchem rowerowym) oraz rowerowe połączenie do ul. Poznańskiej. Konieczna przebudowa to przesunięcie zewnętrznych krawędzi jezdni do osi ul. Marszałkowskiej poprzez zwężenie nadmiernie szerokiego pasa autobusowego. Efektem będzie także czytelniejszy układ pasów ruchu.
przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej. Rowerzyści będą mogli tu przejechać przez ul. Marszałkowską wzdłuż ul. Nowogrodzkiej (z kontraruchem rowerowym). Potrzebna będzie zmiana organizacji ruchu od skrzyżowania z ul. Żurawią – skrócenie wydzielonych pasów do skrętów.   
przez Aleje Jerozolimskie, po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej. Projektanci nie wrysowali tam przejazdu rowerowego bo nie łączyłby się on  siecią dróg rowerowych (ale zostawiają tam rezerwę terenu na przyszłość). Tu konieczna będzie korekta pasa do skrętu w lewo (wschód-południe) oraz skrócenie zatoki autobusowej.
przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie na wysokości ul. Poznańskiej. Jest tu także przejazd rowerowy i droga rowerowa łącząca ul. Poznańską (z kontraruchem rowerowym) z Widok. Tu do wykonania będzie więcej – trzeba przesunąć krawędzie obydwu jezdni: tej w kierunku Ochoty na północ (skutkiem będzie także wyprostowanie zatoki autobusowej i uporządkowanie pasów ruchu), a w stronę Pragi na południe.
 
Przejścia z azylami
 
Wszystkie przejścia będą miały szerokość ok. 8 m i azyle pomiędzy jezdniami. Do każdego z nich przedłużone zostaną przystanki tramwajowe (wszystkie będą miały po ok. 66 m czyli tyle ile potrzebują dwa tramwaje), a wejście na nie ułatwią pasażerom łagodne rampy. Oczywiście przy przejściach będzie sygnalizacja świetlna podłączona do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem a czas „zielonego” będzie na tyle długi aby piesi mogli przejść przez obydwie jezdnie bez zatrzymywania się. Zdaniem projektantów nowe przejścia nie pogorszą ruchu tramwajów (pozostanie priorytet) ani samochodów bo ZSZR będzie odpowiednio sterował programami sygnalizacji świetlnej na dłuższych odcinkach ulic. Szerokość ani liczba pasów ruchu nie zmienią się. Ponadto prognozy mówią, że do 2020 r. zmniejszy się liczba samochodów przejeżdżających przez rondo o ok. 12 proc. 
 
Kolejnym krokiem będzie teraz zamówienie potrzebnej dokumentacji a następnie przebudowa w terenie. Prace projektowe rozpoczną się w tym roku, a przejścia będą gotowe w 2019 r. 
Reklama

Pozostałe wiadomości z Warszawy

Warszawa

Międzynarodowe Targi Książki. Warszawa na cztery dni staje się polską stolicą literatury

Od czwartku, 15 maja w Pałacu Kultury i Nauki i pod Kinoteką odbędą się największe w Polsce targi książki. Udział w wydarzeniu weźmie ponad 600 wystawców i wielu znakomitych twórców z kraju...

Warszawa

Profesjonalne sprzątanie kuchni - podstawa funkcjonowania dobrej restauracji

Każdy, kto miał okazję obejrzeć program pokroju Kuchennych Rewolucji Magdy Gessler wie, jak zaniedbywane bywa w większości restauracji i punktów gastronomicznych sprzątanie kuchni. Tymczasem czysta kuchnia to podstawa działania w branży gastronomicznej....

Warszawa

Wiemy, kto zaprojektuje trasę tramwajową na Zieloną Białołękę

​Tramwaje Warszawskie zakończyły ocenę ofert otrzymanych w przetargu na zaprojektowanie trasy tramwajowej na wschodnią część Białołęki. Budowa tej oczekiwanej przez mieszkańców dzielnicy inwestycji powinna rozpocząć się w 2028 roku.

Warszawa

Na Krakowskie Przedmieście wróciły autobusy

Między Królewską i Miodową na Krakowskim Przedmieściu znów jeżdżą autobusy. W okresie wakacyjnym Zarząd Dróg Miejskich ułożył tam ponad 5200 mkw. nowej kostki. W najbliższych tygodniach prowadzone będą ostatnie prace związane z...

Warszawa

Walendów Park – co musisz wiedzieć o tej inwestycji?

Od kiedy podwarszawski rynek nieruchomości ostro przyspieszył, w miejscowościach położonych pod stolicą zaczęło pojawiać się sporo nowych inwestycji deweloperskich. Nie wszystkie z nich jednak zasługują na uwagę. Często wiele z nich bowiem...

Warszawa

Rozszerza się strefa płatnego parkowania na Mokotowie

​Rada m.st. Warszawy przyjęła na sesji 29 sierpnia uchwałę dotyczącą rozszerzenia strefy płatnego parkowania o nowe obszary na Dolnym i Górnym Mokotowie. Zgodnie z planem SPPN ma zacząć działać 3 lutego 2025...

Warszawa

Skoki spadochronowe w Warszawie – spełnij swoje marzenia!

 Od dawna chcesz skoczyć ze spadochronem? Teraz to jeszcze prostsze! Wystarczy wybrać skok spadochronowy w tandemie, aby poczuć buzującą adrenalinę!

Warszawa

Następny odcinek Trasy Łazienkowskiej do przebudowy

Miasto podpisało umowę na rozbiórkę i odbudowę wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad ulicami Paryską i Bajońską. 

Reklama