Warszawa - Poniedziałek, 16.06.2025 / Imieniny: Aliny, Justyny, Benona
Reklama

Rośnie most pieszo-rowerowy na Wiśle

Dodano:

fot. Urząd m.st. Warszawy
fot. Urząd m.st. Warszawy
Wszystkie filary mostu pieszo-rowerowego, który połączy Śródmieście z Pragą, są już gotowe. W miniony weekend zakończyło się betonowanie dwóch ostatnich rzecznych podpór. Kolejnym etapem prac będzie montaż elementów konstrukcji przeprawy.

Kończymy ważny etap prac budowlanych, wszystkie konstrukcje żelbetowe mostu już stoją. Budowę przeprawy, która połączy Pragę z centrum miasta, skomplikowała nieco wojna w Ukrainie, ponieważ nastąpiło opóźnienie w łańcuchu dostaw stali. Wszystkie przeszkody udało się pokonać i jeszcze zimą, jak pozwolą warunki atmosferyczne, przygotujemy konstrukcję stalową mostu. Rozstrzygnięty został również przetarg na projekt ulicy Okrzei. Chcemy, by z mostu, w kolejnych latach, można było przejść do Ząbkowskiej, a po drugiej stronie Wisły – na Krakowskie Przedmieście – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.

Wszystko zgodnie z planem

Zasadnicze roboty związane z budową mostu trwają od marca. Prace przygotowawcze polegały na wbiciu pali w miejscach siedmiu podpór obiektu. Jako pierwsze zostały wykonane filary lądowe. Dwa takie elementy powstały na bulwarach wiślanych, a trzy po stronie Pragi. Konstrukcje stoją od końca wakacji, a jesienią wykonawca zaczął montaż tych ulokowanych na Wiśle. W sobotę, 10 grudnia, zakończyły się prace przy dwóch ostatnich podporach rzecznych. Do ich zbrojenia wykorzystano łącznie 31 ton stali, które pokryto 309 metrami sześciennymi betonu. Tym samym zakończone zostały wszystkie prace zaplanowane na 2022 r. Budowniczym pozostanie już tylko demontaż szalunku (deskowania) obu podpór. Nastąpi to tuż przed świętami, bo do tego czasu beton musi odpowiednio związać.

Teraz konstrukcja stalowa

Jednocześnie wykonawca, firma Budimex, rozpoczyna przygotowania do robót w okresie zimowym. Będą wiązały się z wbijaniem dalb (grubych pali) w dno Wisły, będącymi podporami tymczasowymi pod montaż konstrukcji stalowej (ustroju nośnego mostu). Obecnie elementy te są wytwarzane, a na plac budowy powinny dotrzeć w I kwartale 2023 roku.

Prace zaplanowane na 2023 r. będą wiązały się przede wszystkim z montażem konstrukcji stalowej, a w dalszej kolejności z robotami wykończeniowymi, czyli m.in. układaniem nawierzchnio-izolacji przeprawy oraz montażem elementów wyposażenia mostu, m.in. balustrad, ławek, kamer i oświetlenia.

452 metry przez Wisłę

Most pieszo-rowerowy połączy brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. Będzie liczył 452 metry długości, dzięki czemu stanie się jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty.

Jednopoziomowy most wesprze siedem podpór z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa będzie się poszerzać. Rozdzieli się na dwie rampy, które zostaną przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego.

Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m. W miejscu zagięć przeprawa będzie znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki z dwóch stref wypoczynkowych z drewnianymi siedziskami. Oświetlenie zapewnią dyskretne źródła światła umieszczone w balustradach.

Most będzie wykonany ze stali pokrytej farbą w kolorze kortenu (pomarańczowo-brązowa imitacja rdzy). Materiał ten dobrze zniesie dużą wilgotność nad rzeką.

Wiosna 2024

Koncepcja architektoniczna mostu pieszo-rowerowego została wybrana w międzynarodowym konkursie, ogłoszonym pod koniec 2016 r. i rozstrzygnięta we wrześniu 2017 r. Zwyciężyła warszawska pracownia Schuessler Plan, która wcześniej zaprojektowała m.in. most im. Marii Skłodowskiej-Curie.

Przeprawa, która wpisuje się w koncepcję Nowego Centrum Warszawy, ma być gotowa wiosną 2024 r.
Źródło: Urząd m.st. Warszawy
Reklama

Pozostałe wiadomości z Warszawy

Warszawa

Czym są packshoty i gdzie się je wykorzystuje?

 Ludzie są wzrokowcami, a więc za pomocą obrazów można znacznie łatwiej dotrzeć do odbiorców niż za pomocą wyszukanej i pięknej treści. Osoby zajmujące się marketingiem doskonale zdają sobie z tego faktu sprawę...

Warszawa

Prima Power liderem produkcji maszyn cnc

Na rynku dostępnych jest wiele innowacyjnych rozwiązań, które pomagają zwiększyć efektywność i wydajność produkcji. Producenci prześcigają się w coraz to nowszych technologiach, w celu dotarcia do jak najszerszego grona klientów. Na czele...

Warszawa

Koronawirus. Ponad 2400 zakażeń w woj. mazowieckim [15.11.2021]

W porannym raporcie Ministerstwo Zdrowia potwierdziło 2474 zakażenia w województwie mazowieckim. Kolejne 3470 osób wyzdrowiało. Nie odnotowano przypadków śmiertelnych.

Warszawa

Kim jest główny księgowy i jakie ma obowiązki?

Główny księgowy to zawód, który cieszy się dużym powodzeniem. Jest to profesja zapewniająca wysokie wynagrodzenie i prestiż. Jednak praca ta jest wymagająca i nie każdy może ją wykonywać. Sprawdźmy, kim jest główny...

Warszawa

Ukradli 100 litrów paliwa z koparek

Dwaj mężczyźni zostali zatrzymani przesz Policję, w związku z kradzieżą paliwa z koparek zaparkowanych na terenie budowy. Podejrzani ukradli łącznie 100 litrów oleju napędowego. Grozi im do 10 lat więzienia.

Warszawa

Kim jest handlowiec i co należy do jego obowiązków?

Handlowiec jest reprezentantem firmy w kontaktach z klientami. Jest to osoba, która powinna posiadać dużą wiedzę z zakresu danej branży i umiejętności miękkie. Nie bez znaczenia jest także osobowość. Jako, że przedstawiciel...

Warszawa

Nowe dzielnice w strefie płatnego parkowania

Od 15 listopada Warszawska Strefa Płatnego Parkowania będzie powiększona o Ochotę i Żoliborz. Miasto wprowadziło dwa rodzaje abonamentów dla mieszkańców.  

Warszawa

Bilet przez komórkę w Warszawie – kup teraz!

W Warszawie możemy korzystać z różnych metod komunikacji – autobusów, tramwajów oraz metra. Zakupienie biletu zwykle nie jest trudne – do wyboru mamy kioski oraz biletomaty. Jednak oprócz papierowych biletów możemy także...

Reklama