Warszawa - Środa, 03.12.2025 / Imieniny: Franciszka, Ksawerego, Lucjusza
Reklama

Tramwaje do Wilanowa jeżdżą już rok

Dodano: /

Warszawa Trasa tramwajowa do Wilanowa
Warszawa Trasa tramwajowa do Wilanowa

Rok temu, 29 października 2024 r. tramwaje wróciły do Wilanowa. 

Pierwszy skład na uruchomionej trasie wyjechał z nowej zajezdni R5 na Annopolu. Od tego czasu z tego kierunku skorzystały miliony pasażerów.

Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa stanowi jedną z największych inwestycji komunikacyjnych Warszawy ostatnich lat. Oprócz torowiska powstały nowe instalacje podziemne, jezdnie, chodniki i drogi rowerowe. Trasa o długości ok. 6,5 km biegnie przez Belwederską, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej. Jest to najdłuższy odcinek tramwajowy oddany do użytku w stolicy od lat 50. XX wieku i jeden z najdłuższych w kraju.

Trzy linie tramwajowe na nowej trasie

Pierwszy tramwaj z pasażerami dotarł do terminala Miasteczko Wilanów 29 października o godz. 4:30. Na trasie kursują linie:

  • 14 – Wilanów–Politechnika–Ochota
  • 16 – Wilanów–Marszałkowska–Piaski
  • 19 – Stegny–Dw. Centralny–Bielany (od czerwca 2025 r.)

Miliony pasażerów na jednej trasie

W ciągu roku z linii 14, 16 i 19 skorzystało łącznie 20 mln pasażerów – po 10 mln w każdym półroczu. Około 42 proc. podróży odbywa się na odcinku Miasteczko Wilanów–Goworka, z którego skorzystało 8,4 mln osób. Nowe przystanki cieszą się dużym wykorzystaniem – siedem z 10 najpopularniejszych przystanków na trasie tych linii znajduje się właśnie na trasie do Wilanowa: Dolna (966 tys.), Goworka (898 tys.), św. Bonifacego (880 tys.), Nałęczowska, Miasteczko Wilanów, Oś Królewska i Mangalia. Liderem pozostaje Centrum (1,5 mln wejść).

Największym zainteresowaniem cieszy się linia 16 – 14,2 mln pasażerów rocznie, z czego 6,4 mln na nowym odcinku. Z linii 14 skorzystało 3,4 mln osób (1,5 mln na nowym odcinku), a z linii 19 – 2,5 mln (500 tys. na nowym torowisku).

Nowoczesna zajezdnia na Annopolu

Uruchomienie trasy wiązało się z otwarciem nowej zajezdni tramwajowej R5 na Annopolu. Obiekt zajmuje 12 ha, posiada 16 km toru, 100 zwrotnic i 14 budynków serwisowych. Hala postojowa mieści 152 tramwaje. System zarządzania umożliwia automatyczne ustawianie zwrotnic i semaforów. Zajezdnia stawia na ekologię i zieleń.

Obecnie przypisanych jest do niej 93 tramwaje, codziennie wyjeżdża 60 brygad. Zatrudnionych jest 340 osób, w tym 204 motorniczych i 91 pracowników zaplecza. W grudniu planowane jest zwiększenie liczby pojazdów. R5 przygotowywana jest do obsługi kolejnych tras, m.in. na Zieloną Białołękę.

Inwestycja na finiszu

Zasadnicze prace drogowe wzdłuż trasy zostały zakończone – jezdnie mają docelowy przekrój, kończą się roboty przy chodnikach i drogach rowerowych, trwa nasadzanie zieleni. Przygotowywane jest uruchomienie wspólnych torowisk autobusowo-tramwajowych (TTA). Trwają prace nad organizacją ruchu i programami sygnalizacji świetlnej.

Reklama

Pozostałe wiadomości z Warszawy

Warszawa

Ogromne zainteresowanie II linią metro. Planują kolejne stacje

Oficjalnie, centralny odcinek II linii metra warszawskiego został oddany do użytku 8 marca o godz. 9.30. Na tym jednak inwestycji w zakresie stołecznego metra nie koniec.

Warszawa

Odnaleźli ciało na śmietniku

Zwłoki mężczyzny znajdowały się w altance śmietnikowej w rejonie ul. Okrzei.

Warszawa

Zniszczony radiowóz. Policjanci w szpitalu

Taki jest bilans porannego wypadku, do jakiego doszło ok. godz. 10 w rejonie ul. Wawelskiej.

Warszawa

Od poniedziałku nabór do przedszkoli

Rekrutacja dotyczyć będzie dzieci dopiero rozpoczynających edukację na szczeblu przedszkolnym.

Warszawa

Podejrzenie odry. 17-latka zatrzymana w izolatce

Nieletnia przebywa w Szpitalu Dziecięcym przy ul. Niekłańskiej.

Warszawa

Uszkodził auto, wyrzucając butelkę przez okno

Mężczyzna był pod wpływem alkoholu. Sytuacja miała miejsce około godz. 16 w warszawskim autobusie.

Warszawa

Pirat drogowy załapany przy ul. Marynarskiej

Mężczyzna pędził z prędkością ponad 210 kilometrów na godzinę.

Warszawa

Testują II linię metra. Jazda odbywa się bez usterek

Sprawdzenie kolei podziemnej przed dopuszczeniem do niej pasażerów jest konieczne, bowiem takie są procedury.

Reklama