Warszawa - Środa, 18.06.2025 / Imieniny: Elżbiety, Marka, Amandy
Reklama

Zysk na podręcznikach

Dodano:

Z roku na rok spada popularność książek wydawanych w tradycyjnej formie. Dlatego też dla wielu wydawnictw, zwłaszcza niszowych, jedyną szansą na przetrwanie w trudnych czasach może być nie specjalizacja czy postawienie na znane, choćby tylko w gronie specjalistów, tytuły czy nazwiska. Są też i takie kilkuosobowe oficyny, które funkcjonują dzięki prężnie rozwiniętym dotacjom. Unijne programy wspierające inicjatywy kulturalne poniekąd zawyżają liczbę działających wydawnictw, przy okazji zakłamując prawdziwe dane o księgarskim rynku.
 
Kura znosząca złote jajka?
Choć wiele tradycyjnych wydawnictw ma poważne kłopoty, to jest branża, która od lat trzyma się solidnie, generując niemałe zyski właścicielom. Mimo cyfrowej rewolucji wciąż w polskich szkołach najbardziej popularne są tradycyjne wydane podręczniki. Niemal sześć stuleci od wynalazku Gutenberga, choć trzeba dodać, że prekursorami stosowania czcionki byli Chińczycy, wciąż podręczniki szkolne to ogromny biznes. Biznes na tyle opłacalny, że wciąż powstają nowe wydawnictwa i nowe pozycje. W gąszczu setek czy tysięcy propozycji rolą nauczyciela jest wybranie najlepszych rozwiązań. Subiektywnie i czy zawsze najlepiej?
 
Nisza czy kompletna oferta
Wydawnictwa wyspecjalizowane w ofercie skierowanej do szkół można podzielić na kilka rodzajów. Pierwszą są ogromne molochy, takie jak chociażby Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne czy Wydawnictwo Szkolne PWN, które starają się oferować wszelkie pozycje, czasem z wyjątkiem specjalistycznych. Drugą grupą to niewielkie oficyny, gdzie postawiono na specjalizację - czasem może to być wyłącznie oferta dla szkół podstawowych, innym razem podział będzie tematyczny. Ostatnią grupę stanowią wydawnictwa współdziałające z uczelniami - specjalizacja oraz autorzy będący najczęściej pracownikami dydaktycznymi i naukowymi uniwersytetu bądź politechniki to najważniejsze wyróżniki. 
 
Pośrednicy
Chociaż sprzedaż podręczników pozwala na regularne wpływy, to i tak wiele wydawnictw ma poważne kłopoty ze zbilansowaniem rocznego budżetu. Winne są przepisy pozwalające nieuczciwym kontrahentom, zwłaszcza sieciowym księgarniom, na odwlekanie spłaty za książki. Kilka miesięcy zwłoki dla małej oficyny grozi zamknięciem działalności. Mało kto o tym pamięta, kompletując szkolną wyprawkę w sieciowej księgarni.
Reklama

Pozostałe wiadomości z Warszawy

Warszawa

Bezpłatny Escape Room w centrum Warszawy – tylko dziś!

Jeśli lubisz łamigłówki, zagadki i chcesz sprawdzić się w nieszablonowym myśleniu, nie może Cię zabraknąć 6 października w Złotych Tarasach w Warszawie! Tego dnia, z okazji startu kanału TNT w Polsce, pojawi...

Warszawa

Aleja w śródmiejskim parku będzie nosić imię Pawła Adamowicza

WARSZAWA. Inicjatorem uczczenia w ten sposób tragicznie zmarłego prezydenta Gdańska był Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Warszawa

Sen o Warszawie czyli gdzie spać w stolicy?

Kulturalne i gospodarcze centrum Europy Środkowo-Wschodniej, miasto głęboko zakorzenione w historycznej przeszłości a jednocześnie tętniące życiem i nowinkami z całego świata. Miasto, które praktycznie zrównano z ziemią podczas II Wojny Światowej. Miasto...

Warszawa

Stolica wspiera młodych start-upowców

WARSZAWA. Za nami kolejna edycja programu dedykowanego młodzieży stołecznych szkół.

Warszawa

Jak to się robi w Warszawie - ślubne fakty i ciekawostki

 Dokładne zaplanowanie każdego etapu ceremonii oraz wesela to klucz do sukcesu. Jest to jednak  trudne i czasochłonne zadanie, dlatego narzeczeni chętnie szukają inspiracji na forach internetowych, czy sięgają po różnego rodzaju statystyki...

Warszawa

W szkołach ruszyły zapisy do akcji „Zima w mieście”

WARSZAWA. 14 stycznia w szkołach ruszyły zapisy do warszawskiej akcji „Zima w mieście”. 

Warszawa

Korepetycje z niemieckiego w Warszawie - na co zwracać uwagę, aby dobrze wybrać. Poznaj Preply

Warszawa, jako stolica Polski to miasto o bogatej kulturze, do którego nieustannie przyjeżdżają ludzie z całego świata. Jest to centrum, gdzie rozwijają się kontakty biznesowe w błyskawicznym tempie. Zapotrzebowanie na znajomość języków...

Warszawa

Koniec reklamowego chaosu w Warszawie

WARSZAWA. Radni Warszawy 16 stycznia przyjęli uchwałę krajobrazową.

Reklama