Warszawa - Środa, 18.06.2025 / Imieniny: Elżbiety, Marka, Amandy
Reklama

Wiemy, kto zaprojektuje trasę tramwajową na Zieloną Białołękę

Dodano:

fot. ZTM w Warszawie
fot. ZTM w Warszawie
Tramwaje Warszawskie zakończyły ocenę ofert otrzymanych w przetargu na zaprojektowanie trasy tramwajowej na wschodnią część Białołęki. Budowa tej oczekiwanej przez mieszkańców dzielnicy inwestycji powinna rozpocząć się w 2028 roku.

– Tramwaj na Zieloną Białołękę – kolejny ważny krok za nami. Tramwaje Warszawskie właśnie wybrały wykonawcę projektu trasy – mówi Rafał Trzaskowski. – Firma Voessing Polska sp. z o.o. będzie odpowiedzialna za przeprowadzenie prac projektowych oraz uzyskanie niezbędnych pozwoleń i dokumentów administracyjnych, w tym pozwolenia na budowę. Na tę część prac wykonawca będzie miał czas do 2028 r. Właśnie wtedy planujemy start prac budowlanych tej kluczowej inwestycji transportowej dla mieszkanek i mieszkańców dzielnicy – dodaje prezydent Warszawy.

Podpisanie umowy na nową trasę tramwajową w stolicy będzie możliwe po zakończeniu procedur formalnych, w tym związanych z możliwymi odwołaniami od wyników przetargu. Wybrany wykonawca przygotuje kompletną dokumentację projektową, umożliwiającą zlecenie i wykonanie robót budowlanych. Uzyska też wszystkie wymagane przepisami pozwolenia na realizację prac.

Jak pojadą tramwaje?

Trasa będzie miała prawie 6,5 km długości. Rozpocznie się na Targówku przy skrzyżowaniu ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej. Dalej będzie prowadzić w ciągu ulic: św. Wincentego i Głębockiej. Następnie kilometrową estakadą przejdzie nad trasą S8 i rondem Małej Brzozy. Ostatni odcinek będzie biegł w rezerwie terenowej aż do Szkoły Podstawowej nr 112 przy ulicy Zaułek, gdzie znajdzie się pętla autobusowo-tramwajowa. Taki przebieg pozwoli na połączenie Zielonej Białołęki ze stacją metra Kondratowicza. Tramwaje będą mogły kursować nawet co 2-3 minuty. Czas przewidywanego przejazdu z pętli przy ul. Zaułek do stacji metra przy Kondratowicza wyniesie około 15 minut, a do Dworca Wileńskiego około 30 minut.

Kiedy ruszy budowa?

Wykonawca wybrany w przetargu będzie miał około 42 miesięcy na realizację zamówienia. W pierwszym etapie wykona analizę obsługi komunikacyjnej połączenia wschodniej części Białołęki ze stacją metra Kondratowicza (z uwzględnieniem możliwości wykorzystania wspólnej trasy tramwajowo-autobusowej). Kolejny krok po wyborze jednego z trzech wariantów to opracowanie projektów budowlanych. Będą to projekty architektoniczno–budowlane i projekty wykonawcze dla samej trasy tramwajowej oraz pozostałej infrastruktury – takie, jak m.in. podstacje zapewniające dopływ energii elektrycznej, budynki techniczne i socjalne. Wykonawca opracuje także dokumenty wymagane do pozyskania decyzji pozwalających na rozpoczęcie robót budowlanych, w tym raport ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. Pozwoli to na przyśpieszenie rozpoczęcia budowy trasy tramwajowej. Firma, która zbuduje tramwaj na Zieloną Białołękę, dysponując kompletem uzgodnień z właścicielami podziemnych sieci i zarządcami dróg, będzie mogła wcześniej rozpocząć budowę.

W trakcie 42 miesięcy wykonane zostanie nie tylko opracowanie dokumentacji projektowej – to również czas na wszystkie formalności administracyjne związane z wydaniem decyzji, zatwierdzeń, opinii i pozwoleń. Najwięcej czasu może zabrać przeprowadzanie procedury ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.

Realizacja robót budowlanych, po odebraniu dokumentacji projektowej i pozyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych, zaplanowana jest na lata 2028-2030. Trwają prace nad zapewnieniem finansowania samej budowy.

 
Źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie
Reklama

Pozostałe wiadomości z Warszawy

Warszawa

O dwa fotoradary mniej. Jeden chwilowo, drugi na stałe

Tymczasowo zniknął radar przy Trakcie Brzeskim. Na stałe przy ul. Czecha.

Warszawa

Od dziś zamkną odcinek Jagiellońskiej

Powodem utrudnień drogowych jest kolejny etap robót przy estakadzie Trasy Toruńskiej.

Warszawa

Roboty na Łopuszańskiej jednak tydzień później

Modernizacja kolejnego fragmentu wiaduktu przy ul. Łopuszańskiej wiąże się z następnymi utrudnieniami w stolicy.

Warszawa

Frog zatrzymany

Robert N. odpowie, ale nie tylko za szaloną jazdę po Warszawie.

Warszawa

Pijany kierowca autobusu. Wjechał w las

Badanie alkomatem wykazało u mężczyzny ponad trzy promile alkoholu.

Warszawa

Sprawdzili czy nie zamierzają się ścigać

Kilkuset kierowców zebrało się w Jankach oraz na parkingu przed centrum handlowym w Markach.

Warszawa

Ułatwią dojazd na Orange Warsaw Festival

W związku ze startującym dziś, jednym z największych przedsięwzięć muzycznych w Polsce, władze miasta postanowiły uruchomić dodatkowe autobusy i tramwaje. Wydłużony będzie także kurs metro.

Warszawa

Od dziś objazdy linii 177, 178 i 717

Zarząd Transportu Miejskiego poinformował, że autobusy linii 177, 178 oraz 717 pojadą dziś objazdami.

Reklama