Warszawa - Środa, 18.06.2025 / Imieniny: Elżbiety, Marka, Amandy
Reklama

Strefa płatnego parkowania na Pradze-Północ i Woli

Dodano:

fot. Pixabay
fot. Pixabay
WARSZAWA. Rozbudowa metra zmienia diametralnie sytuację komunikacyjną na Woli i Pradze. Zarząd Dróg Miejskich przygotowuje się do tych zmian i analizuje objęcie strefą płatnego parkowania obszarów najbardziej narażonych na większy ruch.
 
Od kilku tygodni mieszkańcy mogą korzystać z trzech nowych stacji metra na Pradze i Targówku. Dobiega końca budowa trzech kolejnych na Woli. Uruchomienie nowych stacji to olbrzymie ułatwienie dla mieszkańców, ale przyczynia się również do większego deficytu miejsc parkingowych. Wielu kierowców z dalszych dzielnic korzysta bowiem z ulic w pobliżu stacji, aby zaparkować samochód i przesiąść się do metra. W ciasnej, śródmiejskiej zabudowie nie ma miejsca na garaże „parkuj i jedź” (te powstają dalej od centrum) a wąskie uliczki szybko zapełniają się pozostawionymi na cały dzień samochodami osób przesiadających się do metra, utrudniając znalezienie miejsca okolicznym mieszkańcom.
 
Dlatego Zarząd Dróg Miejskich analizuje objęcie strefą płatnego parkowania tych obszarów, które są narażone na największy deficyt miejsc postojowych. Na prawym brzegu Wisły są to tereny Nowej Pragi (między al. Solidarności a ul. 11 Listopada i Ratuszową) oraz Starej Pragi i Szmulek (od Targowej do al. Tysiąclecia i ul. Radzymińskiej), a także ulice w bezpośrednim sąsiedztwie ZOO. Na Woli, ze względu na sąsiedztwo istniejącej strefy płatnego parkowania i intensywny rozwój zabudowy poza jej granicami, do analizy wskazano obszar pomiędzy al. Prymasa Tysiąclecia a ul. Okopową i Towarową. Na obu obszarach już teraz występuje duże zainteresowanie miejscami parkingowymi, a postępujące przekształcenia tych obszarów powodują, że coraz więcej osób jest zainteresowanych dojazdem w te rejony samochodem np. do pracy.
 
Rozwiązaniem tego problemu może być wprowadzenie płatnego parkowania, aby ochronić te tereny przed nadmierną liczbą parkujących samochodów. Doświadczenia z istniejącej strefy potwierdzają, że wprowadzenie opłat zniechęca część kierowców do wjeżdżania do strefy, skłania również do krótszego postoju, zwiększając rotację i ułatwiając znalezienie wolnego miejsca. Mieszkańcy strefy mogą skorzystać z zakupu abonamentu, uprawniającego do darmowego postoju w pobliżu miejsca zamieszkania.
 
Konsultujemy z mieszkańcami
 
Analiza rozpoczęła się od policzenia miejsc postojowych na wszystkich drogach publicznych w badanych obszarach, a także pomiaru ile samochodów z nich korzysta w poszczególnych porach dnia. Na tej podstawie, wykonawca przygotowuje koncepcję wyznaczenia miejsc postojowych – jako że zgodnie z przepisami płatne miejsca postojowe powinny być wyznaczone. Tam gdzie to uzasadnione, rozważamy również zmiany w organizacji ruchu (np. wprowadzenie ruchu jednokierunkowego) i w zagospodarowaniu ulicy.
 
Konsultacje społeczne w obu dzielnicach rozpoczeły się 14 października. W tym czasie odbędzie się szereg spotkań z mieszkańcami. Każda z dzielnic została podzielona na mniejsze obszary, aby móc skoncentrować się na poszczególnych ulicach i zebrać opinie mieszkańców do proponowanych rozwiązań. Podczas spotkań będziemy koncentrować się na ulicach z danego podobszaru. Harmonogramy konsultacji na Pradze Północ oraz Woli dostępne są tutaj i tutaj. Uwagi do projektów będzie można zgłaszać mailowo na adres sppnpraga@zdm.waw.pl oraz sppnwola@zdm.waw.pl.
 
Strefa płatnego parkowania funkcjonuje na obecnym obszarze od 2013 r. O jej rozszerzenie apelowali do nas mieszkańcy (na Pradze wniosek w tej sprawie podpisało ponad 1000 osób), radni oraz władze Woli i Pragi-Północ. Ostateczna decyzja o rozszerzeniu SPPN należy do Rady m.st. Warszawy. Jeśli radni zdecydują się na rozszerzenie strefy, parkomaty na ulicach Woli i Pragi-Północ pojawią się w 2020 r.
Reklama

Pozostałe wiadomości z Warszawy

Warszawa

31 marca ulice Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście zamienią się w weekendowy deptak

 WARSZAWA. Do połowy października wyłączany będzie ruch od ronda gen. Ch. de Gaulle’a do ul. Senatorskiej.

Warszawa

Mieszkańcy już mogą korzystać z nowej pływalni w ośrodku „Inflancka”

WARSZAWA. Ośrodek „Inflancka” planuje poszerzyć swoją ofertę o nowoczesny kompleks saun. 

Warszawa

Warszawa walczy o motocykle na buspasach

 WARSZAWA. O możliwość poruszania się po warszawskich buspasach zabiegają od lat sami motocykliści.

Warszawa

Niższe opłaty za wodę i ścieki

WARSZAWA. Warszawscy wodociągowcy wystąpili o obniżenie ceny za wodę i odprowadzenie ścieków. Nowa, niższa taryfa ma obowiązywać przez trzy lata. 

Warszawa

Zakończono prace konserwatorskie w kościele św. Anny

WARSZAWA. Dotacja m.st. Warszawy dla kościoła św. Anny wyniosła 414 tys. zł co stanowiło 55% kosztów całkowitych. 

Warszawa

Wkrótce poznamy projekt nowego Centrum Edukacji Ekologicznej

WARSZAWA. Centrum Edukacji Ekologicznej o krok bliżej. Inwestycja powstanie w przyszłym roku w kompleksie Lasu Młocińskiego.

Warszawa

Trzy lata z II linią metra. Dotychczas przewiozła prawie 103,4 mln osób

 WARSZAWA. "Podróżowanie po stolicy komunikacją miejską stało się łatwiejsze" – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Warszawa

Trwają prace drogowców na ul. Miodowej

WARSZAWA. Przebudowa ul. Miodowej i pl. Krasińskich wchodzi w kolejny etap prac – rozpoczną się roboty na jezdni.

Reklama