Warszawa - Poniedziałek, 16.06.2025 / Imieniny: Aliny, Justyny, Benona
Reklama

Strefa płatnego parkowania na Pradze-Północ i Woli

Dodano:

fot. Pixabay
fot. Pixabay
WARSZAWA. Rozbudowa metra zmienia diametralnie sytuację komunikacyjną na Woli i Pradze. Zarząd Dróg Miejskich przygotowuje się do tych zmian i analizuje objęcie strefą płatnego parkowania obszarów najbardziej narażonych na większy ruch.
 
Od kilku tygodni mieszkańcy mogą korzystać z trzech nowych stacji metra na Pradze i Targówku. Dobiega końca budowa trzech kolejnych na Woli. Uruchomienie nowych stacji to olbrzymie ułatwienie dla mieszkańców, ale przyczynia się również do większego deficytu miejsc parkingowych. Wielu kierowców z dalszych dzielnic korzysta bowiem z ulic w pobliżu stacji, aby zaparkować samochód i przesiąść się do metra. W ciasnej, śródmiejskiej zabudowie nie ma miejsca na garaże „parkuj i jedź” (te powstają dalej od centrum) a wąskie uliczki szybko zapełniają się pozostawionymi na cały dzień samochodami osób przesiadających się do metra, utrudniając znalezienie miejsca okolicznym mieszkańcom.
 
Dlatego Zarząd Dróg Miejskich analizuje objęcie strefą płatnego parkowania tych obszarów, które są narażone na największy deficyt miejsc postojowych. Na prawym brzegu Wisły są to tereny Nowej Pragi (między al. Solidarności a ul. 11 Listopada i Ratuszową) oraz Starej Pragi i Szmulek (od Targowej do al. Tysiąclecia i ul. Radzymińskiej), a także ulice w bezpośrednim sąsiedztwie ZOO. Na Woli, ze względu na sąsiedztwo istniejącej strefy płatnego parkowania i intensywny rozwój zabudowy poza jej granicami, do analizy wskazano obszar pomiędzy al. Prymasa Tysiąclecia a ul. Okopową i Towarową. Na obu obszarach już teraz występuje duże zainteresowanie miejscami parkingowymi, a postępujące przekształcenia tych obszarów powodują, że coraz więcej osób jest zainteresowanych dojazdem w te rejony samochodem np. do pracy.
 
Rozwiązaniem tego problemu może być wprowadzenie płatnego parkowania, aby ochronić te tereny przed nadmierną liczbą parkujących samochodów. Doświadczenia z istniejącej strefy potwierdzają, że wprowadzenie opłat zniechęca część kierowców do wjeżdżania do strefy, skłania również do krótszego postoju, zwiększając rotację i ułatwiając znalezienie wolnego miejsca. Mieszkańcy strefy mogą skorzystać z zakupu abonamentu, uprawniającego do darmowego postoju w pobliżu miejsca zamieszkania.
 
Konsultujemy z mieszkańcami
 
Analiza rozpoczęła się od policzenia miejsc postojowych na wszystkich drogach publicznych w badanych obszarach, a także pomiaru ile samochodów z nich korzysta w poszczególnych porach dnia. Na tej podstawie, wykonawca przygotowuje koncepcję wyznaczenia miejsc postojowych – jako że zgodnie z przepisami płatne miejsca postojowe powinny być wyznaczone. Tam gdzie to uzasadnione, rozważamy również zmiany w organizacji ruchu (np. wprowadzenie ruchu jednokierunkowego) i w zagospodarowaniu ulicy.
 
Konsultacje społeczne w obu dzielnicach rozpoczeły się 14 października. W tym czasie odbędzie się szereg spotkań z mieszkańcami. Każda z dzielnic została podzielona na mniejsze obszary, aby móc skoncentrować się na poszczególnych ulicach i zebrać opinie mieszkańców do proponowanych rozwiązań. Podczas spotkań będziemy koncentrować się na ulicach z danego podobszaru. Harmonogramy konsultacji na Pradze Północ oraz Woli dostępne są tutaj i tutaj. Uwagi do projektów będzie można zgłaszać mailowo na adres sppnpraga@zdm.waw.pl oraz sppnwola@zdm.waw.pl.
 
Strefa płatnego parkowania funkcjonuje na obecnym obszarze od 2013 r. O jej rozszerzenie apelowali do nas mieszkańcy (na Pradze wniosek w tej sprawie podpisało ponad 1000 osób), radni oraz władze Woli i Pragi-Północ. Ostateczna decyzja o rozszerzeniu SPPN należy do Rady m.st. Warszawy. Jeśli radni zdecydują się na rozszerzenie strefy, parkomaty na ulicach Woli i Pragi-Północ pojawią się w 2020 r.
Reklama

Pozostałe wiadomości z Warszawy

Warszawa

Międzynarodowe Targi Książki. Warszawa na cztery dni staje się polską stolicą literatury

Od czwartku, 15 maja w Pałacu Kultury i Nauki i pod Kinoteką odbędą się największe w Polsce targi książki. Udział w wydarzeniu weźmie ponad 600 wystawców i wielu znakomitych twórców z kraju...

Warszawa

Jakie auto wynająć w Warszawie kiedy w stolicy jesteś na kilka dni?

Wybierasz się do Warszawy na kilka dni i nie wiesz gdzie oraz jak wypożyczyć auto? Mamy dla Ciebie kilka wskazówek, dzięki którym wynajem samochodu będzie szybki i prosty. Podpowiemy również, jakie auta...

Warszawa

Wiemy, kto zaprojektuje trasę tramwajową na Zieloną Białołękę

​Tramwaje Warszawskie zakończyły ocenę ofert otrzymanych w przetargu na zaprojektowanie trasy tramwajowej na wschodnią część Białołęki. Budowa tej oczekiwanej przez mieszkańców dzielnicy inwestycji powinna rozpocząć się w 2028 roku.

Warszawa

Profesjonalne sprzątanie kuchni - podstawa funkcjonowania dobrej restauracji

Każdy, kto miał okazję obejrzeć program pokroju Kuchennych Rewolucji Magdy Gessler wie, jak zaniedbywane bywa w większości restauracji i punktów gastronomicznych sprzątanie kuchni. Tymczasem czysta kuchnia to podstawa działania w branży gastronomicznej....

Warszawa

Na Krakowskie Przedmieście wróciły autobusy

Między Królewską i Miodową na Krakowskim Przedmieściu znów jeżdżą autobusy. W okresie wakacyjnym Zarząd Dróg Miejskich ułożył tam ponad 5200 mkw. nowej kostki. W najbliższych tygodniach prowadzone będą ostatnie prace związane z...

Warszawa

Walendów Park – co musisz wiedzieć o tej inwestycji?

Od kiedy podwarszawski rynek nieruchomości ostro przyspieszył, w miejscowościach położonych pod stolicą zaczęło pojawiać się sporo nowych inwestycji deweloperskich. Nie wszystkie z nich jednak zasługują na uwagę. Często wiele z nich bowiem...

Warszawa

Skoki spadochronowe w Warszawie – spełnij swoje marzenia!

 Od dawna chcesz skoczyć ze spadochronem? Teraz to jeszcze prostsze! Wystarczy wybrać skok spadochronowy w tandemie, aby poczuć buzującą adrenalinę!

Warszawa

Rozszerza się strefa płatnego parkowania na Mokotowie

​Rada m.st. Warszawy przyjęła na sesji 29 sierpnia uchwałę dotyczącą rozszerzenia strefy płatnego parkowania o nowe obszary na Dolnym i Górnym Mokotowie. Zgodnie z planem SPPN ma zacząć działać 3 lutego 2025...

Reklama