Warszawa - Wtorek, 17.06.2025 / Imieniny: Laury, Alberta, Marcjana
Reklama

Rośnie most pieszo-rowerowy na Wiśle

Dodano:

fot. Urząd m.st. Warszawy
fot. Urząd m.st. Warszawy
Wszystkie filary mostu pieszo-rowerowego, który połączy Śródmieście z Pragą, są już gotowe. W miniony weekend zakończyło się betonowanie dwóch ostatnich rzecznych podpór. Kolejnym etapem prac będzie montaż elementów konstrukcji przeprawy.

Kończymy ważny etap prac budowlanych, wszystkie konstrukcje żelbetowe mostu już stoją. Budowę przeprawy, która połączy Pragę z centrum miasta, skomplikowała nieco wojna w Ukrainie, ponieważ nastąpiło opóźnienie w łańcuchu dostaw stali. Wszystkie przeszkody udało się pokonać i jeszcze zimą, jak pozwolą warunki atmosferyczne, przygotujemy konstrukcję stalową mostu. Rozstrzygnięty został również przetarg na projekt ulicy Okrzei. Chcemy, by z mostu, w kolejnych latach, można było przejść do Ząbkowskiej, a po drugiej stronie Wisły – na Krakowskie Przedmieście – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.

Wszystko zgodnie z planem

Zasadnicze roboty związane z budową mostu trwają od marca. Prace przygotowawcze polegały na wbiciu pali w miejscach siedmiu podpór obiektu. Jako pierwsze zostały wykonane filary lądowe. Dwa takie elementy powstały na bulwarach wiślanych, a trzy po stronie Pragi. Konstrukcje stoją od końca wakacji, a jesienią wykonawca zaczął montaż tych ulokowanych na Wiśle. W sobotę, 10 grudnia, zakończyły się prace przy dwóch ostatnich podporach rzecznych. Do ich zbrojenia wykorzystano łącznie 31 ton stali, które pokryto 309 metrami sześciennymi betonu. Tym samym zakończone zostały wszystkie prace zaplanowane na 2022 r. Budowniczym pozostanie już tylko demontaż szalunku (deskowania) obu podpór. Nastąpi to tuż przed świętami, bo do tego czasu beton musi odpowiednio związać.

Teraz konstrukcja stalowa

Jednocześnie wykonawca, firma Budimex, rozpoczyna przygotowania do robót w okresie zimowym. Będą wiązały się z wbijaniem dalb (grubych pali) w dno Wisły, będącymi podporami tymczasowymi pod montaż konstrukcji stalowej (ustroju nośnego mostu). Obecnie elementy te są wytwarzane, a na plac budowy powinny dotrzeć w I kwartale 2023 roku.

Prace zaplanowane na 2023 r. będą wiązały się przede wszystkim z montażem konstrukcji stalowej, a w dalszej kolejności z robotami wykończeniowymi, czyli m.in. układaniem nawierzchnio-izolacji przeprawy oraz montażem elementów wyposażenia mostu, m.in. balustrad, ławek, kamer i oświetlenia.

452 metry przez Wisłę

Most pieszo-rowerowy połączy brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. Będzie liczył 452 metry długości, dzięki czemu stanie się jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty.

Jednopoziomowy most wesprze siedem podpór z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa będzie się poszerzać. Rozdzieli się na dwie rampy, które zostaną przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego.

Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m. W miejscu zagięć przeprawa będzie znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki z dwóch stref wypoczynkowych z drewnianymi siedziskami. Oświetlenie zapewnią dyskretne źródła światła umieszczone w balustradach.

Most będzie wykonany ze stali pokrytej farbą w kolorze kortenu (pomarańczowo-brązowa imitacja rdzy). Materiał ten dobrze zniesie dużą wilgotność nad rzeką.

Wiosna 2024

Koncepcja architektoniczna mostu pieszo-rowerowego została wybrana w międzynarodowym konkursie, ogłoszonym pod koniec 2016 r. i rozstrzygnięta we wrześniu 2017 r. Zwyciężyła warszawska pracownia Schuessler Plan, która wcześniej zaprojektowała m.in. most im. Marii Skłodowskiej-Curie.

Przeprawa, która wpisuje się w koncepcję Nowego Centrum Warszawy, ma być gotowa wiosną 2024 r.
Źródło: Urząd m.st. Warszawy
Reklama

Pozostałe wiadomości z Warszawy

Warszawa

Orszak Trzech Króli wyruszy z placu Zamkowego

WARSZAWA.  Pierwsza procesja wyruszy z placu Zamkowego ok. godz. 12.00 i przejdzie Krakowskim Przedmieściem oraz ul. Królewską na pl. marsz. J. Piłsudskiego.

Warszawa

Zysk na podręcznikach

Z roku na rok spada popularność książek wydawanych w tradycyjnej formie. Dlatego też dla wielu wydawnictw, zwłaszcza niszowych, jedyną szansą na przetrwanie w trudnych czasach może być nie specjalizacja czy postawienie na...

Warszawa

Warszawa pomaga zwierzakom przetrwać zimę

WARSZAWA. Urząd Miasta Warszawa zachęca warszawianki i warszawiaków do pomocy kotom żyjącym na wolności i ptakom w przetrwaniu zimy.

Warszawa

Loty w tunelu aerodynamicznym – teraz dla każdego!

Skok ze spadochronem to niezapomniane emocje, szczególnie podczas fazy swobodnego spadania przed otwarciem spadochronu. Jednak skok nie jest jedyną okazją do tego, aby poczuć adrenalinę. Można również skorzystać z tańszej alternatywy, a...

Warszawa

Ulubione zajęcia seniorów

Krzyżówka, nordic walking, wyjście do kawiarni, objazdowa wycieczka, łowienie ryb… – osoby w wieku 50+ coraz chętniej korzystają z różnych propozycji spędzania wolnego czasu, które pozytywnie wpływają na ich psychikę i kondycję...

Warszawa

Nowe stawki za odbiór odpadów

WARSZAWA. Jeszcze w 2016 r. gospodarka odpadami kosztowała Warszawę 323 mln zł, teraz trzykrotnie więcej – stolica będzie musiała wydać 925 mln zł w 2020 r.

Warszawa

Kremacja ciała – jak ją zorganizować i komu zlecić?

Kremacja jeszcze nie wyparła tradycyjnego pochówku, ale jest coraz powszechniej stosowaną praktyką. Można ją przeprowadzić tylko w określonych warunkach, jak zatem zacząć rozwiązywać związane z nią kwestie organizacyjne?

Warszawa

Lodowiska w stolicy. Będzie ich aż 15-naście

WARSZAWA. Dodatkowo na miłośników zimowych szaleństw czeka zmodernizowana Górka Szczęśliwicka.

Reklama