Warszawa - Poniedziałek, 16.06.2025 / Imieniny: Aliny, Justyny, Benona
Reklama

Koniec reklamowego chaosu w Warszawie

Dodano:

fot. Urząd Miasta Warszawa/R.Motyl
fot. Urząd Miasta Warszawa/R.Motyl
WARSZAWA. To zapowiedź końca chaosu reklamowego na stołecznych ulicach i placach. Radni Warszawy 16 stycznia przyjęli uchwałę krajobrazową.
 
- Ład przestrzenny jest ważny, by go osiągnąć musimy uporządkować świat reklamy, który nie może zawłaszczać przestrzeni publicznych, stanowiących nasze wspólne dobro. Jest miejsce na reklamę w mieście, ale nie może ona przesłaniać architektury, ograniczać światła w budynkach mieszkalnych, zasłaniać zabytków czy zagrażać bezpieczeństwu na drogach – mówi Rafał Trzaskowski, Prezydent m.st. Warszawy.
 
Budynki przestaną pełnić rolę wieszaków na reklamy. Największe billboardy będą dopuszczone głównie przy dużych trasach wylotowych z miasta. Ogromne i migające wyświetlacze znikną.
 
- Uchwała krajobrazowa to akt prawa przypominający nieco plan miejscowy. Ustanawia obowiązujące wszystkich przepisy, ma podobny poziom szczegółowości, komplikacji i wielostopniową procedurę uchwalania. Czym się różni? Plan dotyczy wydzielonego obszaru, a uchwała krajobrazowa obejmuje całe miasto – mówi Marlena Happach, dyrektor miejskiego Biura Architektury i Planowania Przestrzennego. Uchwała krajobrazowa to dokument regulujący nie tylko reklamy i szyldy, ale również obiekty małej architektury oraz ogrodzenia.
 
Zapisy dotyczące szyldów precyzyjnie określają, jakiego rodzaju nośniki oraz jakiej wielkości mogą ozdabiać witryny sklepowe. Poprawi to wygląd parterów przyulicznych, estetykę i spójność przestrzeni. Pozwoli też lepiej wkomponować szyldy w architekturę budynków.
 
Wytyczne dotyczące obiektów małej architektury wprowadzą standardy materiałowe dla ławek, koszy na śmieci oraz wszystkich elementów wystroju przestrzeni publicznych w mieście. Osobne wytyczne materiałowe dotyczyć będą ogrodzeń. Uchwała zawiera też wykaz osiedli mieszkaniowych, na których obowiązywać ma zakaz grodzenia. Ustalenia te mają na celu poprawienie wyglądu warszawskich przestrzeni publicznych zarówno w ścisłym centrum, jak również na osiedlach peryferyjnych.
 
Przepisy zaczną obowiązywać po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego i upływie 90 dni. Uchwała krajobrazowa wprowadza okres dostosowawczy. W przypadku istniejących obiektów reklamowych firmy będą miały dwa lata, by spełnić wszystkie wymogi. Okres dostosowania szyldów potrwa trzy lata, dla małej architektury będzie to pięć lat. Każde nowo stawiane instalacje od razu będą musiały spełniać standardy zapisane w uchwale.
 
Jeśli firmy nie dostosują się do obowiązującego prawa, zacznie działać mechanizm nakładania kar w trybie dziennym. Ich wysokość będzie naliczana od wielkości. I tak, w 2020 r., za nielegalną reklamę o powierzchni 1 metra kwadratowego kara wyniesie ponad 112 zł, w przypadku dużego nośnika, jak siatka 500-metrowa, będzie to już ponad 4700 zł dziennie.
 
Do tej pory niektóre firmy z branży reklamowej naginały lub wręcz łamały przepisy obowiązującego prawa. Opłacało się bowiem zarabiać na nielegalnych nośnikach przez kilka miesięcy i dłużej, gdyż zawodziły mechanizmy egzekucyjne polegające na usuwaniu konstrukcji przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego. Uchwała od razu zatrzyma stawianie nowych, nielegalnych nośników.
 
- Zmiana tego, co jest nie nastąpi od razu. Poczekamy na nią dwa lata, ale w tym czasie będziemy mogli przygotować się do wprowadzenia i egzekwowania zapisów uchwały. Nowe nośniki reklamowe będą musiały być zgodne z zapisami uchwały od momentu jej wejścia w życie – zaznacza Rafał Trzaskowski, Prezydent m.st. Warszawy.
 
Po wprowadzeniu uchwały krajobrazowej łatwiej będzie zadbać o ład w przestrzeni. W perspektywie kilku najbliższych lat Warszawa stanie się ładniejsza, co leży w interesie wszystkich mieszkańców.
Reklama

Pozostałe wiadomości z Warszawy

Warszawa

Biedronka w Otwocku może mieć cofnięte pozwolenie

Mieszkańcy ul. Wawerskiej protestują przeciw budowie centrum handlowego Biedronka pod oknami, obawiając się szkodliwego azbestu. Prezydent miasta obiecuje pomoc - informuje portal Business Journal.

Warszawa

Bezpłatne wydarzenia nad Wisłą

Trzy bezpłatne wydarzenia zaplanowano nanajbliższą niedzielę na warszawską Wisłą. Współorganizatorem jest m.st. Warszawa.

Warszawa

Inchcape Motor Polska z pierwszym sklepem typu moto convenience w warszawskim centrum handlowym

 Sprzedaż samochodów w Polsce rośnie czterokrotnie szybciej niż w całej Unii Europejskiej. W 2017 roku zarejestrowano najwięcej nowych aut od kilkunastu lat*. Wysokie tempo życia, presja czasu zarówno z powodu pracy, jak...

Warszawa

Rodzaje impregnacji posadzek przemysłowych

Należy pamiętać, że rodzaj impregnacji uzależniony jest od typu posadzki przemysłowej, ma ona duży wpływ na żywotność oraz jakość użytkowania powierzchni.

Warszawa

W centrum Warszawy otwarto plac Pięciu Rogów

Kolejny etap budowy Nowego Centrum Warszawy został zakończony. Rozległe skrzyżowanie przecinające śródmiejski odcinek ul. Chmielnej zmieniło się w zieloną przestrzeń, w której można odpocząć.

Warszawa

Mieszkania w aglomeracji warszawskiej

Duże miasta zawsze przyciągają do siebie nowych mieszkańców. Głównie ze względu na większe możliwości w znalezieniu pracy, ale również dostęp do miejskich rozrywek. Największą aglomerację w kraju tworzy aglomeracja warszawska. To Warszawa,...

Warszawa

326 projektów w budżecie obywatelskim na 2023 rok

Ponad 101 mln zł wyda Warszawa na realizację zadań ramach budżetu obywatelskiego na 2023 rok. Wybrano łącznie 326 projektów.

Reklama